„Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga; Łam, czego rozum nie złamie”
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Szkoły Podstawowej w Pukininie na lata 2018-2023
nie powstała na potrzeby tego konkursu, ale wzrastała w mojej głowie i sercu już od dawna. Kolejne spotkania z kreatywnymi dyrektorami, nauczycielami, trenerami, których miałam okazję poznać podczas konferencji i szkoleń edukacyjnych w Warszawie czy Gdańsku, utwierdzały mnie w poczuciu, że szkoła musi się zmieniać, musi podążać za tym, co jutro, za przyszłością. Mało tego! Szkoła musi wyprzedzić przyszłość, bo to jej absolwenci będą kreować świat, będą wprowadzać przyszłe technologie, będą odkrywać nowe leki i… dbać o swych seniorów. Trzeba zatem tak kształcić i wychowywać nowe pokolenia, by nie zapominając o tradycjach i szanując historię swego narodu, dać im poczucie, że mają misję do spełnienia, że muszą być ciekawi świata, umieć stawiać pytania i szukać na nie odpowiedzi. Trzeba dać im kompetencje, które pozwolą na ich rozwój i poczucie przynależności do świata, za który będą przecież odpowiedzialni.
Szkoła Podstawowa w Pukininie w obecnej siedzibie mieści się od ponad stu lat. Dotychczas była to kompaktowa placówka, w której na 300 metrach kwadratowych uczyło się od 65 do 75 uczniów w siedmiu oddziałach w systemie dwuzmianowym. Tyle samo uczniów z naszego obwodu, z różnych względów uczęszczało do miejskich szkół. Od roku szkoła przekształciła się w ośmioklasową szkołę podstawową. Proces ten odbywa się zarówno w nurcie reformy edukacji, jak i prowadzonej od roku inwestycji rozbudowy szkoły i tworzenia miejsca do prowadzenia edukacji przedszkolnej. Od września do listopada 2018 roku planowane jest ukończenie tej ważnej i niezmiernie potrzebnej naszym dzieciom oraz mieszkańcom inwestycji. I można śmiało powiedzieć, że spełniają się nasze marzenia, a …
"To możliwość spełniania marzeń sprawia, że życie jest takie fascynujące"
Marzeniem moim była szkoła z dużymi salami i wyposażona na miarę czasów, w których przyjdzie jej funkcjonować. Od września taka szkoła będzie w Pukininie. Mając na uwadze fakt, że w szkole wszyscy spędzamy znaczną część dnia, planuję zadbać o takie jej wyposażenie, by dawała nam komfort pracy i namiastkę domowego klimatu, a jednocześnie była warsztatem pracy umysłowej i spełniała wiele funkcji do kształtowania kompetencji społecznych swych wychowanków. Baza lokalowa i dydaktyczna szkoły musi spełniać najwyższe standardy, bo nasze dzieci i społeczeństwo na to zasługują. Należy wyrównywać szanse dzieci z małych miast, wiosek i wielkich aglomeracji, bo to takie same dzieci! Bardzo ważnym miejscem szkoły będzie nowa biblioteka – centrum informacji i „wyspa szczęśliwości” – azyl dla każdego poszukiwacza treści i niezmierzonych wyobraźnią światów. Kolejnym wyzwaniem jest potrzeba odpowiedniego wyposażenia pracowni komputerowej. Musi ona spełniać oczekiwania nowoczesnej edukacji i dawać możliwość prawidłowego rozwoju kompetencji informatycznych na miarę XXI wieku. Dobrze urządzone i wyposażone sale przedszkolne umożliwią wszechstronny rozwój dzieci i zapewnią im komfortowe warunki do zabawy i nauki, a zorganizowanie im dziesięciogodzinnej opieki umożliwi rodzicom podjęcie pracy i rozwój zawodowy. Planuję również utworzyć strefę edukacji wczesnoszkolnej z tematycznie wyposażonymi salami edukacyjnymi stwarzającymi warunki do realizacji założeń programowych i rozwijania kompetencji społecznych oraz ciekawie urządzoną strefą wypoczynku i relaksu. Z myślą o uczniach starszych powstaną nowoczesne pracownie przedmiotowe wyposażone w sprzęt interaktywny i przyjaźnie zaaranżowane. W szkole nie zabraknie szafek uczniowskich i miejsc kreatywnego wypoczynku. Na korytarzach pojawią się siedziska i stoliki zapewniające uczniom właściwe warunki do spożywania posiłków. Kolejnym ważnym zadaniem będzie utworzenie świetlicy z prawdziwego zdarzenia. Miejsca przyjaznego i dobrze urządzonego, które zapewni właściwą opiekę wszystkim oczekującym na dowóz i rodziców. Również odpowiednia baza socjalna i dobrze zorganizowany teren wokół szkoły, w tym ogród dydaktyczny i ścieżka sensoryczna zapewnią wszystkim zdrowe, bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki. W najbliższym czasie istnieje konieczność wykonania izolacji przeciwwilgociowej fundamentów starego budynku szkoły. Liczę na to, iż dobra współpraca z władzami samorządowymi przyniesie rozwiązanie, które znacząco wpłynie na poprawę warunków i komfort pracy w naszej szkole.
Bardzo mocną stroną szkoły, warunkującą osiągnięcie sukcesu, jest wykształcona, kompetentna, identyfikująca się ze swoją szkołą kadra pedagogiczna, która posiada wymagane kwalifikacje i jest największym kapitałem naszej szkoły. W kolejnych latach planuję utrzymać wśród nauczycieli dotychczasowy optymizm, entuzjazm, otwartość na zmiany i twórcze podejście do podejmowanych działań. Będę zachęcać ich do udziału w różnych projektach edukacyjnych, do doskonalenia, wymiany doświadczeń, pogłębionej nauczycielskiej refleksji, a także zdobywania kolejnych szczebli awansu zawodowego. W zakresie umiejętności zadbam o doskonalenie takich kompetencji kadry pedagogicznej, które wpłyną na efektywną realizację podstawy programowej i właściwe planowanie własnej pracy oraz pracy zespołowej. Pełniąc nadzór pedagogiczny, będę preferowała samodzielność, samodyscyplinę, rozwaga, odpowiedzialność, rzetelność, sprawiedliwość i refleksyjność.
Zamierzam stworzyć szkołę, w której proces kształcenia będzie stanowił radosne przeżycie dla uczniów i nauczycieli. Będzie dobrze zaplanowany i zorganizowany. Obok pracy z uczniami zdolnymi należy podjąć wiele działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci z trudnościami w nauce oraz systemowej pracy z uczniem przeciętnym, który powinien dążyć do rozwoju kompetencji umożliwiających mu rozwój osobisty i podjęcie pracy.
Ważnym zadaniem będzie wzbogacanie oferty edukacyjnej szkoły poprzez zwiększenie liczby realizowanych projektów edukacyjnych, innowacji pedagogicznych i organizacyjnych. Poza tym nauczyciele będą mieli możliwość prezentacji swoich dokonań i dzielenia się doświadczeniem i umiejętnościami w trakcie lekcji otwartych. Planuję wprowadzić w szkole ocenianie kształtujące, jako skuteczny sposób podnoszenia osiągnięć edukacyjnych. Ocenianie kształtujące nie koncentruje się na porównywaniu uczniów, ale na podkreślaniu tego, co każdy uczeń już umie i dostarczaniu mu informacji o jego następnym kroku. Jest to - moim zdaniem - klucz do odpowiedniej motywacji uczniów do nauki, a tym samym podniesienia efektów kształcenia, bo…
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar,
a nie za ciężki obowiązek.” Albert Einstein
Szkoła powinna skupić się na podstawowych, uniwersalnych wartościach dlatego, powinna opierać się na zasadach demokratycznych , by zachęcać uczniów do aktywnego życia w społeczeństwie. Dzięki niewielkiej liczebności uczniów w poszczególnych klasach szkoła jest w stanie zapewnić każdemu indywidualne podejście. Poza pracą wychowawczą i profilaktyczną, należy pamiętać, iż szkoła jest nie tylko miejscem zdobywania wiedzy i umiejętności, lecz równocześnie środowiskiem życia dziecka. Musi zatem dawać mu poczucie bezpieczeństwa, zaufanie, pełne zrozumienie, szacunek, sprawiedliwe i poważne traktowanie oraz tworzyć przyjazną atmosferę. Tworząc szkołę nowoczesną zadbam o stworzenie warunków do rozwoju samorządności uczniów. Dołożę wszelkich starań, aby umożliwić uczniom podejmowanie inicjatyw własnych. Pragnę, aby dotychczasowa aktywność Samorządu Uczniowskiego mogła nadal się rozwijać, z potrzebami społeczności szkolnej. Szkoła winna być wspólnym dobrem tych, którzy tam przychodzą, aby się rozwijać, tych, którzy ich w tym wspierają, ale i tych, którzy powierzyli jej najcenniejsze dobro - swoje dzieci. Mam zamiar kontynuować bardzo dobrą współpracę z rodzicami podejmując starania, aby zaangażować jeszcze szersze gremium do współdziałania z placówką. Odbędzie to się poprzez współtworzenie życia szkolnego, organizowanie imprez środowiskowych i warsztatów artystycznych, spotkań z psychologiem, pedagogiem oraz udział w lekcjach otwartych.
Aby szkoła pełniej i efektywniej mogła realizować swoje zdania nie może poprzestać tylko i wyłącznie na wewnątrzszkolnych zasobach personalnych, musi ściśle współpracować z instytucjami i organizacjami zewnętrznymi, które wspomagają kształtowanie i rozwijanie kompetencji kluczowych. Warto więc zadbać o właściwy, pozytywny wizerunek placówki, by zdobyć przychylność środowiska lokalnego, gdyż wiąże się z tym wiele korzyści płynących dla szkoły. Chcąc być zauważonym, należy wykorzystać ważne momenty w życiu szkoły, weryfikować formy działań, dążyć do oryginalności i nie bać się śmiałych pomysłów.
Główne kierunki rozwoju Szkoły Podstawowej w Pukininie
- Szkoła będzie kształtować kompetencje kluczowe najważniejsze i najbardziej podstawowe umiejętności, które człowiek powinien rozwijać w trakcie swojego życia, żeby osiągnąć sukces w życiu zawodowym i prywatnym.
~ Porozumiewanie się w języku ojczystym;
~ Porozumiewanie się w językach obcych;
~ Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne;
~ Kompetencje informatyczne;
~ Umiejętność uczenia się;
~ Kompetencje społeczne i obywatelskie;
~ Inicjatywność i przedsiębiorczość;
~ Świadomość i ekspresja kulturalna.
- W pracy szkoły będą diagnozowane i analizowane potrzeby i oczekiwania uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Szkoła podejmie współpracę z instytucjami i organizacjami wspomagającymi proces dydaktyczno – wychowawczy i rozwój kompetencji kluczowych.
- Szkoła będzie wyposażona w nowoczesną, bogatą bazę dydaktyczną.
Jestem przekonana, że szkoła, funkcjonując i realizując swoje zadania w zaproponowanym przeze mnie kierunku, będzie placówką, która stanie się naszym wspólnym domem. W swojej pracy na stanowisku dyrektora Szkoły Podstawowej w Pukininie będę realizować przedstawione zamierzenia, wykorzystując dotychczasowy jej dorobek, potencjał osobowy oraz zaangażowanie środowiska. Uważam, że dzięki temu, w ciągu najbliższych pięciu lat widoczny będzie jej dalszy rozwój, a podmioty tworzące jej społeczność będą z niej zadowolone. Ujęte w mojej koncepcji plany nie wyczerpują tematyki żadnego z wymienionych działów ani listy moich pomysłów na usprawnienie jej pracy. Czuję się osobą gotową do przejęcia odpowiedzialności za sprawy oświaty i prawidłowy rozwój młodego pokolenia, bo jak stwierdził Paul Michael Zulehner:
"Kto nie ma odwagi do marzeń, nie będzie miał siły do walki."
Jestem głęboko przekonana, że dzięki serdeczności i wsparciu ze strony organu nadzorującego i prowadzącego, rodziców, nauczycieli, uczniów, pracowników administracji i obsługi nawet najtrudniejsze sprawy będę mogła rozwiązywać w drodze kompromisu i dialogu. Mam nadzieję, że moje zamierzenia i cele zostaną ocenione jako realne i korzystne dla środowiska szkolnego i lokalnego.
Pukinin 2018 Lilla Błaszczyk