Szkoła Podstawowa w Pukininie

KONCEPCJA

FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU

SZKOŁY PODSTAWOWEJ W PUKININIE

na lata 2010-2015


Dokumenty zawierające normy pracy szkoły:

  1. 1.     Statut szkoły
  2. 2.     Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. z 2009 r. Nr 4 ,poz.17)
  3. 3.     Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. z 2002 r. Nr 51 ,poz.458 z późn. zm.)
  4. 4.     Szkolny zestaw programów nauczania
  5. 5.     Program wychowawczy
  6. 6.     Program profilaktyki

 

Obszary pracy szkoły:

I.                                          Zarządzanie i organizacja

II.                                       Kształcenie

III.Wychowanie i opieka

Główne kierunki rozwoju:

  1. 1.     Podnoszenie jakości usług edukacyjnych
  2. 2.     Rozwój zawodowy nauczycieli
  3. 3.     Doskonalenie pracy rady pedagogicznej
  4. 4.     Doskonalenie współpracy ze środowiskiem lokalnym i promocja szkoły

Dobrze działająca szkoła musi spełniać oczekiwania swoich klientów, ponieważ to oni, uczniowie, rodzice i społeczność lokalna, a w przyszłości całe społeczeństwo oczekują, że misja szkoły będzie właściwie wypełniona. Uczniowie podejmują wyzwania, gdy nauczyciele tworzą przyjazne
i bezpieczne warunki dla zdobywania wiedzy. Im bardziej bezpieczne jest środowisko, które im stwarza nauczyciel, tym bardziej skuteczny jest ich rozwój emocjonalny, psychologiczny i intelektualny.

Kształcenie jest procesem ciągłym i dokonuje się pod kierunkiem nauczyciela. Dlatego pragniemy wychować człowieka wykształconego, na miarę swojego wieku, zmierzającego do rozwoju własnej osobowości, umiejącego wykorzystać wiedzę i własne umiejętności w praktyce. Szkoła jest integralnym elementem środowiska, w którym funkcjonuje, dlatego bardzo ważna jest współpraca z instytucjami działającymi w otoczeniu szkoły.

JESTEŚMY SZKOŁĄ  KTÓRA:

  1. Umożliwia rozwój umiejętności potrzebnych na dalszych etapach kształcenia.
  2. Wspiera rodzinę w wychowaniu dzieci dbając o ich bezpieczeństwo
  3. Uczy tolerancji, szacunku dla drugiego człowieka , odpowiedzialności za siebie i innych.
  4. Uczy otwartości, życzliwości oraz wrażliwości na potrzeby innych ludzi.
  5. Przygotowuje do pełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich.
  6. Przygotowuje do korzystania z różnych źródeł wiedzy
  7. Promuje zdrowy styl życia
  8. Wspiera rozwój zawodowy nauczycieli.

MODEL ABSOLWENTA:

 

... jest aktywny                      - posiada zainteresowania i rozwija je na miarę swoich możliwości

-   ma swoje upodobania jako twórca i odbiorca sztuki

-   wykazuje się samodzielnością

... jest ciekawy świata          - stara się poszerzać swoje wiadomości korzystając z różnych źródeł wiedzy

-   lubi i chce się uczyć

-   wrażliwy na piękno przyrody (świadomość ekologiczna)

... jest odpowiedzialny          - umie podejmować działania i przewidywać ich konsekwencje

-   umie rozwiązywać problemy

-   cieszy się z sukcesów i potrafi akceptować porażki

-   zna swoje słabe i mocne strony i potrafi nad nimi pracować

-   umie dokonywać samooceny

... jest otwarty                       - łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami

-   umie współdziałać w grupie

-   prezentuje swój punkt widzenia

-   jest dobrym organizatorem

... jest optymistą                    - jest pogodny

-   pozytywnie patrzy na świat

-   wierzy w siebie

-   umie odróżnić dobro od zła

... jest prawy                         - cechuje go uczciwość i prawdomówność

- zna normy dobrego zachowania i według nich postępuje

- zna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować

... jest tolerancyjny                - rozumie, że różnice między ludźmi są czymś naturalnym

- jest wrażliwy na potrzeby innych

... jest krytyczny                   - selekcjonuje i porządkuje zdobyte informacje, ocenia ich przydatność do określonego celu

... jest świadomy                  - zna swoją wartość

   swoich praw i                   - zna i respektuje prawa innych

   obowiązków   

Koncepcja rozwoju szkoły w poszczególnych obszarach:

I. Zarządzanie i organizacja

1. Zorganizowanie w szkole skutecznego i efektywnego nadzoru pedagogicznego zgodnie zobowiązującymi przepisami prawa oświatowego, w tym przeprowadzanie ewaluacji wewnętrznej.

2      Realizacja uchwał rady rodziców oraz rady pedagogicznej.

3. Wydawanie zarządzeń wewnętrznych i opracowanie regulaminów usprawniających pracę szkoły.

4. Aktualizacja zapisów statutowych wynikających ze zmian prawa oświatowego.

5.   Systematyczne śledzenie zmian w prawie oświatowym oraz dostosowywanie do nich pracy szkoły.

5.    Realizacja zaleceń i wniosków organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

6. Doskonalenie kompetencji  nauczycieli w zakresie wdrażania nowej „podstawy programowej”.

7.    Zwiększanie udziału rodziców w życiu szkoły.

8. Dalsze systematyczne doposażanie szkoły w pomoce naukowe oraz księgozbiór biblioteczny.

  1. Utworzenie placu zabaw dla dzieci.
  2. Poprawa warunków lokalowych szkoły poprzez dobudowanie 2 sal lekcyjnych.

11.  Dalsze zagospodarowanie terenu wokół szkoły.

  1. Organizacja imprez o charakterze środowiskowym.
  2. Pozyskiwanie dodatkowych środków na pomoce oraz ciekawe zajęcia dla dzieci.
  3. Rozpoznawanie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego.
  4. Dokonywanie bieżących przeglądów szkoły związanych z BHP.
  5. Zwiększenie udziału rodziców w podejmowaniu najważniejszych dla szkoły decyzji, informowanie ich o wynikach pracy szkoły, uwzględnianie ich uwag i wniosków w zakresie doskonalenia pracy dydaktyczno-wychowawczej.
  6. Dokonywanie wspólnie z Radą pedagogiczną systematycznej analizy
    i oceny całokształtu pracy szkoły oraz formułowanie uchwał, wniosków
     i opinii w zakresie założeń , form i metod pracy.

II. Kształcenie

  1. Dbałość o spełnianie przez szkołę zadań w zakresie realizacji podstawy programowej.
  2. Umożliwienie uczniom wszechstronnego rozwoju poprzez dostosowanie programów nauczania do możliwości i potrzeb uczniów, stosowanie różnorodnych metod i form pracy oraz prowadzenie zajęć pozalekcyjnych.
  3. Diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów oraz podejmowanie działań przyczyniających się do poprawy wyników kształcenia.
  4. Badanie stopnia przygotowania uczniów klasy VI do sprawdzianów poprzez przeprowadzanie próbnych sprawdzianów.
    1. Wspomaganie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
    2. Rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień uczniów poprzez udział
      w konkursach i zawodach sportowych.
    3. Wdrażanie uczniów do wykorzystywania różnych źródeł wiedzy min. technologii komputerowej.
    4. Rozpoznawanie potrzeb uczniów w zakresie zajęć pozalekcyjnych.
    5. Zapoznawanie uczniów i rodziców z WSO
    6. Pielęgnowanie u uczniów poczucia własnej wartości i motywowanie uczniów do osiągania coraz lepszych efektów pracy.
    7. Prezentacja osiągnięć uczniów ( podsumowanie konkursów na forum szkoły, zapis w kronice szkoły, wystawa prac dzieci)
    8. Pozyskiwanie środków unijnych na organizację zajęć pozalekcyjnych.
III. Wychowanie i opieka
  1. Rozpoznanie potrzeb uczniów w zakresie profilaktyki, opracowanie     
    i realizacja programu wychowawczego i profilaktyki.

2.  Organizowanie zajęć sportowych i turystycznych zgodnie z kalendarzem imprez sportowych.

3.    Wypracowanie procedur dotyczących sposobów postępowania nauczycieli
i uczniów w przypadkach zagrożeń.

4.   Upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka oraz czuwanie nad właściwymi zapisami w statucie oraz respektowanie tych praw przez nauczycieli
i innych pracowników szkoły.

  1. Zapewnienie uczniom pomocy psychologiczno pedagogicznej.
  2. Organizacja na terenie szkoły pomocy pedagogicznej dla uczniów
    z dysfunkcjami.
  3. Umożliwienie uczniom rozwijanie zainteresowań poprzez udział
    w konkursach i zawodach sportowych.

8.  Rozwijanie samorządności wśród uczniów poprzez udział w pracach Samorządu Uczniowskiego

9.    Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów w szkole poprzez:

  • opracowanie planu zajęć zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej
  • opracowanie harmonogramu dyżurów nauczycieli
  • zapewnienie opieki uczniom oczekującym na autobus szkolny
  • przegląd sprzętu sportowego i szkolnego pod kątem bezpieczeństwa
  • dbałość o estetyczny wygląd pomieszczeń szkolnych
  • zapewnienie środków pierwszej pomocy
  • prowadzenie dokumentacji związanej z wypadkowością uczniów.

10. Zapewnienie różnych form pomocy we współpracy z organem prowadzącym uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.

11. Realizacja programu „Bezpieczna szkoła”

  1. 13.  Zintegrowanie działań wychowawczych szkoły i rodziny.
  2. 14.  Wychowanie dzieci w duchu poszanowania symboli narodowych (godło, flaga, hymn państwowy).

15. Realizacja we współpracy z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  zajęć świetlicy socjoterapeutycznej.