KONCEPCJA
FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W PUKININIE
na lata 2010-2015
Dokumenty zawierające normy pracy szkoły:
- 1. Statut szkoły
- 2. Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. z 2009 r. Nr 4 ,poz.17)
- 3. Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. z 2002 r. Nr 51 ,poz.458 z późn. zm.)
- 4. Szkolny zestaw programów nauczania
- 5. Program wychowawczy
- 6. Program profilaktyki
Obszary pracy szkoły:
I. Zarządzanie i organizacja
II. Kształcenie
III.Wychowanie i opieka
Główne kierunki rozwoju:
- 1. Podnoszenie jakości usług edukacyjnych
- 2. Rozwój zawodowy nauczycieli
- 3. Doskonalenie pracy rady pedagogicznej
- 4. Doskonalenie współpracy ze środowiskiem lokalnym i promocja szkoły
Dobrze działająca szkoła musi spełniać oczekiwania swoich klientów, ponieważ to oni, uczniowie, rodzice i społeczność lokalna, a w przyszłości całe społeczeństwo oczekują, że misja szkoły będzie właściwie wypełniona. Uczniowie podejmują wyzwania, gdy nauczyciele tworzą przyjazne
i bezpieczne warunki dla zdobywania wiedzy. Im bardziej bezpieczne jest środowisko, które im stwarza nauczyciel, tym bardziej skuteczny jest ich rozwój emocjonalny, psychologiczny i intelektualny.
Kształcenie jest procesem ciągłym i dokonuje się pod kierunkiem nauczyciela. Dlatego pragniemy wychować człowieka wykształconego, na miarę swojego wieku, zmierzającego do rozwoju własnej osobowości, umiejącego wykorzystać wiedzę i własne umiejętności w praktyce. Szkoła jest integralnym elementem środowiska, w którym funkcjonuje, dlatego bardzo ważna jest współpraca z instytucjami działającymi w otoczeniu szkoły.
JESTEŚMY SZKOŁĄ KTÓRA:
- Umożliwia rozwój umiejętności potrzebnych na dalszych etapach kształcenia.
- Wspiera rodzinę w wychowaniu dzieci dbając o ich bezpieczeństwo
- Uczy tolerancji, szacunku dla drugiego człowieka , odpowiedzialności za siebie i innych.
- Uczy otwartości, życzliwości oraz wrażliwości na potrzeby innych ludzi.
- Przygotowuje do pełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich.
- Przygotowuje do korzystania z różnych źródeł wiedzy
- Promuje zdrowy styl życia
- Wspiera rozwój zawodowy nauczycieli.
MODEL ABSOLWENTA:
... jest aktywny - posiada zainteresowania i rozwija je na miarę swoich możliwości
- ma swoje upodobania jako twórca i odbiorca sztuki
- wykazuje się samodzielnością
... jest ciekawy świata - stara się poszerzać swoje wiadomości korzystając z różnych źródeł wiedzy
- lubi i chce się uczyć
- wrażliwy na piękno przyrody (świadomość ekologiczna)
... jest odpowiedzialny - umie podejmować działania i przewidywać ich konsekwencje
- umie rozwiązywać problemy
- cieszy się z sukcesów i potrafi akceptować porażki
- zna swoje słabe i mocne strony i potrafi nad nimi pracować
- umie dokonywać samooceny
... jest otwarty - łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami
- umie współdziałać w grupie
- prezentuje swój punkt widzenia
- jest dobrym organizatorem
... jest optymistą - jest pogodny
- pozytywnie patrzy na świat
- wierzy w siebie
- umie odróżnić dobro od zła
... jest prawy - cechuje go uczciwość i prawdomówność
- zna normy dobrego zachowania i według nich postępuje
- zna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować
... jest tolerancyjny - rozumie, że różnice między ludźmi są czymś naturalnym
- jest wrażliwy na potrzeby innych
... jest krytyczny - selekcjonuje i porządkuje zdobyte informacje, ocenia ich przydatność do określonego celu
... jest świadomy - zna swoją wartość
swoich praw i - zna i respektuje prawa innych
obowiązków
Koncepcja rozwoju szkoły w poszczególnych obszarach:
I. Zarządzanie i organizacja
1. Zorganizowanie w szkole skutecznego i efektywnego nadzoru pedagogicznego zgodnie zobowiązującymi przepisami prawa oświatowego, w tym przeprowadzanie ewaluacji wewnętrznej.
2 Realizacja uchwał rady rodziców oraz rady pedagogicznej.
3. Wydawanie zarządzeń wewnętrznych i opracowanie regulaminów usprawniających pracę szkoły.
4. Aktualizacja zapisów statutowych wynikających ze zmian prawa oświatowego.
5. Systematyczne śledzenie zmian w prawie oświatowym oraz dostosowywanie do nich pracy szkoły.
5. Realizacja zaleceń i wniosków organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
6. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie wdrażania nowej „podstawy programowej”.
7. Zwiększanie udziału rodziców w życiu szkoły.
8. Dalsze systematyczne doposażanie szkoły w pomoce naukowe oraz księgozbiór biblioteczny.
- Utworzenie placu zabaw dla dzieci.
- Poprawa warunków lokalowych szkoły poprzez dobudowanie 2 sal lekcyjnych.
11. Dalsze zagospodarowanie terenu wokół szkoły.
- Organizacja imprez o charakterze środowiskowym.
- Pozyskiwanie dodatkowych środków na pomoce oraz ciekawe zajęcia dla dzieci.
- Rozpoznawanie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego.
- Dokonywanie bieżących przeglądów szkoły związanych z BHP.
- Zwiększenie udziału rodziców w podejmowaniu najważniejszych dla szkoły decyzji, informowanie ich o wynikach pracy szkoły, uwzględnianie ich uwag i wniosków w zakresie doskonalenia pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Dokonywanie wspólnie z Radą pedagogiczną systematycznej analizy
i oceny całokształtu pracy szkoły oraz formułowanie uchwał, wniosków
i opinii w zakresie założeń , form i metod pracy.
II. Kształcenie
- Dbałość o spełnianie przez szkołę zadań w zakresie realizacji podstawy programowej.
- Umożliwienie uczniom wszechstronnego rozwoju poprzez dostosowanie programów nauczania do możliwości i potrzeb uczniów, stosowanie różnorodnych metod i form pracy oraz prowadzenie zajęć pozalekcyjnych.
- Diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów oraz podejmowanie działań przyczyniających się do poprawy wyników kształcenia.
- Badanie stopnia przygotowania uczniów klasy VI do sprawdzianów poprzez przeprowadzanie próbnych sprawdzianów.
- Wspomaganie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień uczniów poprzez udział
w konkursach i zawodach sportowych. - Wdrażanie uczniów do wykorzystywania różnych źródeł wiedzy min. technologii komputerowej.
- Rozpoznawanie potrzeb uczniów w zakresie zajęć pozalekcyjnych.
- Zapoznawanie uczniów i rodziców z WSO
- Pielęgnowanie u uczniów poczucia własnej wartości i motywowanie uczniów do osiągania coraz lepszych efektów pracy.
- Prezentacja osiągnięć uczniów ( podsumowanie konkursów na forum szkoły, zapis w kronice szkoły, wystawa prac dzieci)
- Pozyskiwanie środków unijnych na organizację zajęć pozalekcyjnych.
III. Wychowanie i opieka
- Rozpoznanie potrzeb uczniów w zakresie profilaktyki, opracowanie
i realizacja programu wychowawczego i profilaktyki.
2. Organizowanie zajęć sportowych i turystycznych zgodnie z kalendarzem imprez sportowych.
3. Wypracowanie procedur dotyczących sposobów postępowania nauczycieli
i uczniów w przypadkach zagrożeń.
4. Upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka oraz czuwanie nad właściwymi zapisami w statucie oraz respektowanie tych praw przez nauczycieli
i innych pracowników szkoły.
- Zapewnienie uczniom pomocy psychologiczno pedagogicznej.
- Organizacja na terenie szkoły pomocy pedagogicznej dla uczniów
z dysfunkcjami. - Umożliwienie uczniom rozwijanie zainteresowań poprzez udział
w konkursach i zawodach sportowych.
8. Rozwijanie samorządności wśród uczniów poprzez udział w pracach Samorządu Uczniowskiego
9. Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów w szkole poprzez:
- opracowanie planu zajęć zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej
- opracowanie harmonogramu dyżurów nauczycieli
- zapewnienie opieki uczniom oczekującym na autobus szkolny
- przegląd sprzętu sportowego i szkolnego pod kątem bezpieczeństwa
- dbałość o estetyczny wygląd pomieszczeń szkolnych
- zapewnienie środków pierwszej pomocy
- prowadzenie dokumentacji związanej z wypadkowością uczniów.
10. Zapewnienie różnych form pomocy we współpracy z organem prowadzącym uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.
11. Realizacja programu „Bezpieczna szkoła”
- 13. Zintegrowanie działań wychowawczych szkoły i rodziny.
- 14. Wychowanie dzieci w duchu poszanowania symboli narodowych (godło, flaga, hymn państwowy).
15. Realizacja we współpracy z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zajęć świetlicy socjoterapeutycznej.