Szkoła Podstawowa w Pukininie

Koncepcja funkcjonowania i rozwoju

Szkoły Podstawowej w Pukininie na lata 2014 - 2018

„Mam takie marzenie…”

Martin Luther King

            Stworzona przeze mnie koncepcja funkcjonowania i rozwoju Szkoły Podstawowej w Pukininie powstała po głębokich przemyśleniach. Czuję jednak niedosyt, ponieważ wiem, że nie jest ona pełnym dokumentem, za sprawą tego, że nie znam tej placówki „od podszewki”. Mimo to zamierzam konsekwentnie dążyć do jej rozwoju oraz kontynuować wszystkie podejmowane dotychczas pozytywne działania. Postaram się stworzyć szkołę mądrą, nowoczesną i przyjazną uczniom oraz otwartą na inicjatywy rodziców i kadry pedagogicznej. Mam pełną świadomość, że realizacja moich zamierzeń może zakończyć się sukcesem tylko wtedy, kiedy będzie działaniem planowanym, monitorowanym i poddawanym ewaluacji, a także gdy otrzymam poparcie zainteresowanych dobrem tej szkoły instytucji: organu nadzorującego i prowadzącego oraz rodziców, uczniów, nauczycieli i pracowników obsługi. Wszystkie bowiem zaplanowane działania będę realizowała przy współpracy i po uprzednim uzgodnieniu z nadzorem prowadzącym, nadzorującym, nauczycielami, rodzicami i uczniami.

      Zamierzam stworzyć szkołę, w której proces nauczania - uczenia się będzie stanowił radosne przeżycie dla uczniów i nauczycieli. To sprawi, że Szkołę Podstawową w Pukininie opuszczą absolwenci, którzy będą:

  • umieli się uczyć i czerpać z tego przyjemność
  • przygotowani do nauki na wyższym etapie kształcenia
  • potrafili korzystać z różnych źródeł informacji
  • odpowiedzialnie planowali, organizowali oraz oceniali własną naukę
  • odznaczali się wysoką kulturą osobistą i właściwą postawą patriotyczno-obywatelską
  • znali podstawowe normy współżycia społecznego
  • nawiązywali pozytywne relacje z innymi, potrafili z nimi współpracować
  • stosowali otwartą komunikację
  • dbali o zdrowie własne i innych oraz szanowali środowisko naturalne
  • dumni ze swojego pochodzenia.

Kształcenie

„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób,

aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek." 

Albert Einstein

      Istotnym elementem podnoszącym jakość pracy szkoły, zadowolenie uczących się w niej uczniów i pracujących nauczycieli jest dobrze zorganizowany i zaplanowany proces dydaktyczny.

       Na właściwą realizację podstawy programowej wpłynie odpowiednia oferta edukacyjna, którą ustalę wraz z Radą Pedagogiczną po wcześniejszej diagnozie przeprowadzanej wśród uczniów i ich rodziców. Będzie ona odpowiadała zarówno uczniom zdolnym, jak i mającym trudności w nauce. Zajęcia umożliwiające rozwój zainteresowań uczniów prowadzone będą w szkole już od klasy I. Główny cel zajęć to wspomaganie rozwoju dzieci, rozwijanie zainteresowań i przygotowanie do różnorodnych konkursów szkolnych i pozaszkolnych.

     Szkoła będzie stwarzała uczniom możliwość odniesienia sukcesu poprzez udział w konkursach artystycznych, teatralnych, przedmiotowych i zawodach sportowych. Uczniowie będą również mobilizowani do udziału w zewnętrznych konkursach i zawodach, co pozwoli im osiągać sukcesy, samozadowolenie i budować wiarę we własne możliwości.

     Obok pracy z uczniami zdolnymi nauczyciele podejmą wiele działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci z trudnościami w nauce oraz systemowej pracy z uczniem przeciętnym, który powinien dążyć do coraz wyższego poziomu.         

     Ważnym zadaniem będzie wzbogacanie oferty edukacyjnej szkoły poprzez zwiększenie liczby realizowanych projektów edukacyjnych (również dofinansowywanych z środków pozabudżetowych – np. WFOŚ, Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Kraina Rawki” i inne). Zarówno obowiązkowe jak i dodatkowe zajęcia edukacyjne będą prowadzone w sposób atrakcyjny dla uczniów z wykorzystaniem rozmaitych form, metod i środków dydaktycznych (tutaj należy położyć nacisk na pomoce – multimedialne i interaktywne). Zwrócę uwagę, aby nauczyciele na zajęciach stosowali dużą różnorodność metod pracy, w tym także metody nowoczesne, aktywizujące, interaktywne, które zaświadczą o nieustannym rozwoju warsztatu ich pracy. Poza tym nauczyciele będą mieli możliwość prezentacji swoich dokonań i dzielenia się doświadczeniem i umiejętnościami z współpracownikami na szkoleniowych posiedzeniach rady pedagogicznej lub w trakcie lekcji koleżeńskich.

     Chciałabym propagować w szkole ocenianie kształtujące. Uważam, że jest ono bardzo skutecznym sposobem podnoszenia osiągnięć edukacyjnych. Poza tym przygotowuje uczniów do uczenia się przez całe życie. Jest również pomocne w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych, ponieważ pozwala zindywidualizować nauczanie. Ocenianie kształtujące nie koncentruje się na porównywaniu uczniów, ale na podkreślaniu tego, co każdy uczeń już umie i dostarczaniu mu informacji o jego następnym kroku. Jest to - moim zdaniem - klucz do odpowiedniej motywacji uczniów do nauki, a tym samym podniesienia efektów kształcenia.

      Z doświadczenia wiem, że na poziom pracy dydaktycznej szkoły ogromny wpływ ma również diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów na różnych etapach ich kształcenia. Dobra diagnoza jest podstawą do działań naprawczych, zwrócenia uwagi na słabiej opanowane umiejętności i wiadomości. Dokonywanie wszechstronnej diagnozy poziomu umiejętności uczniów, prowadzone zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego i wynikające z niej wnioski do dalszej pracy posłużą podnoszeniu efektów kształcenia.

      Elementem składającym się na diagnozę poziomu osiągnięć uczniów jest też sprawdzian zewnętrzny klas VI. Aby wyniki uzyskiwane przez szkołę były coraz wyższe, dokonywana będzie ilościowa i jakościowa analiza wyników. Zespoły nauczycielskie i przedmiotowe opracują kontekstową interpretację przyczyn uzyskanych wyników i podejmą dalsze działania sformułowane w programach naprawczych.

Wychowanie, profilaktyka i opieka

             

  „W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej

człowiekiem…”

                                                                     Jan Paweł II

        Działania wychowawcze, profilaktyczne i opiekuńcze szkoły są bardzo ważne ze względu na trudne czasy, w jakich żyjemy. Charakteryzuje je bowiem ciągły pęd, zbyt mało czasu poświęcanego dzieciom przez rodziców, konsumpcyjne podejście do życia, brak autorytetów i zanik wszelkich wartości. Dlatego też dużą wagę przywiązuję do diagnozowania oczekiwań rodziców, uczniów i nauczycieli w zakresie wychowania, profilaktyki i opieki. Będzie to moim priorytetem. Poza tym będą zbierane informacje dotyczące funkcjonowania świetlicy szkolnej, zajęć pozalekcyjnych, a także bezpieczeństwa w szkole i klimatu w niej panującego.

        Dużym problemem wychowawczym współczesnej szkoły jest zjawisko agresji i przemocy, które w mniejszym czy większym stopniu występuje niemal wszędzie. Działania szkoły powinny być więc intensywne i wielotorowe, aby te negatywne zachowania wyeliminować. Obok reagowania na przemoc ważne jest też jej przeciwdziałanie. Stwierdzam, że systematycznie należy doskonalić umiejętności nauczycieli w zakresie radzenia sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi. Będzie to priorytet Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli.

       Uważam, że dobrym sposobem na zahamowanie zachowań niepożądanych będzie także zwiększenie oferty zajęć pozalekcyjnych. Zajęcia pozalekcyjne to także szansa na zagospodarowanie wolnego czasu uczniów.

        Niezwykle cennym doświadczeniem dla uczniów jest praca w Samorządzie Uczniowskim. Mają oni wówczas poczucie sprawstwa, mogą decydować o istotnych sprawach w życiu szkoły, tworzyć tradycję i obrzędowość placówki, organizować działalność kulturalną i rozrywkową. Przygotowują się także do funkcjonowania w państwie demokratycznym. Tę działalność uczniów będę bardzo mocno popierała i wspierała. Chciałabym, aby uczniowie wyrażali swoje opinie na temat funkcjonowania szkoły, ponieważ ich spostrzeżenia są cenną wskazówką w pracy placówki.

        Innymi organizacjami, w których uczniowie pozytywnie spożytkują swoje emocje, będą szkolne koła zainteresowań. Każdy uczeń będzie mógł wybrać pole działania, które jest mu najbliższe, w którym będzie mógł się wykazać różnymi umiejętnościami, które wpłynie na jego rozwój intelektualny i społeczny.

        Ważnym miejscem w szkole będzie prężnie działająca biblioteka. W czasach wtórnego analfabetyzmu zachęcenie ucznia do czytania to wielkie wyzwanie. Rozbudzenie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów ukształtuje ich kulturę czytelniczą.

       Oddziaływania wychowawcze to także rozbudowany ceremoniał szkolny. Mam tutaj na myśli wszelkie uroczystości i imprezy o charakterze patriotycznym, społecznym oraz kulturalnym. Mają one wpływ na rozwój osobowości, budowanie właściwych postaw, kształcenie kreatywności, odpowiedzialności, umiejętność zachowania się w różnych sytuacjach.

       Innym elementem pracy szkoły będzie organizowanie wycieczek turystyczno-krajoznawczych, rajdów i wyjazdów na basen, lodowisko, podczas których uczniowie poszerzają swoje wiadomości, ale również zdobywają umiejętności prospołeczne. Mam świadomość, że ciężka sytuacja finansowa niektórych rodzin zmusza je do racjonalnego gospodarowania swoimi środkami. Dlatego w miarę możliwości chciałabym pozyskiwać sponsorów, aby dofinansowywać wyjazdy dla uczniów z tychże rodzin.

       Doskonale wiem, że lepiej zapobiegać niż leczyć. W związku z tym ważnym elementem pracy szkoły będzie opracowanie  programu profilaktyki.  W szkole tworzone będą  projekty profilaktyczne, na które mam nadzieję pozyskiwać środki np. od Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Uczniowie będą mieli możliwość spotkań z pielęgniarką, psychologiem, ratownikiem medycznym, przedstawicielami służb mundurowych. Tematyka prozdrowotna, proekologiczna, regionalna pojawi się także  w przygotowywanych przez uczniów przedstawieniach jak i prezentacjach zewnętrznych.

      Poza pracą wychowawczą i profilaktyczną w szkole nie można zapomnieć o opiece nad uczniami. Dyrektor, Rada Pedagogiczna i pracownicy obsługi muszą obejmować opieką wszystkich uczęszczających do szkoły uczniów, zapewnić im bezpieczne i higieniczne warunki nauki. Podczas przerw międzylekcyjnych nauczyciele będą dbać o bezpieczeństwo poprzez właściwe pełnienie dyżurów, wzmożoną kontrolę w miejscach najbardziej newralgicznych w szkole. Szkoła zapewni uczniom poczucie komfortu psychicznego podczas oczekiwania na dowóz. W tym czasie w świetlicy szkolnej nauczyciel zorganizuje ciekawe zajęcia świetlicowe, udostępni sprzęt i pomoce dydaktyczne. Szkoła wciąż będzie otaczała troską uczniów, którym z powodów rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc Dyrektorowi i nauczycielom zawsze przyświecać ma myśl, iż szkoła jest nie tylko miejscem zdobywania wiedzy i umiejętności, lecz równocześnie środowiskiem życia dziecka, zobowiązanym do zaspokajania jego potrzeb psychicznych, które warunkują powstanie więzi osobistej ucznia ze szkołą, więzi ważnej również w kształtowaniu pozytywnej motywacji do nauki szkolnej. A tę więź bezwarunkowo buduje poczucie bezpieczeństwa, zaufanie, pełne zrozumienie, szacunek, sprawiedliwe i poważne traktowanie oraz przyjazna atmosfera.

Kadra pedagogiczna

 „Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest;

nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi.”

Jan Paweł II

      Bardzo mocną stroną pracy szkoły będzie bez wątpienia kadra pedagogiczna, która posiada wymagane kwalifikacje.

      Aby zaspokoić specjalne i specyficzne potrzeby edukacyjne uczniów, nauczyciele muszą doskonalić swoje umiejętności i korzystać z różnych form zewnętrznego i wewnętrznego doskonalenia. Uważam, że kadra pedagogiczna szkoły powinna być stabilna. W zakresie umiejętności chciałabym zadbać o doskonalenie takich kompetencji kadry pedagogicznej, jak efektywna realizacja podstawy programowej umiejętności komunikacyjne i negocjacyjne, pracy z dzieckiem o specyficznych potrzebach edukacyjnych, rozwiązywania problemów, oceniania kształtującego, planowania własnej pracy oraz pracy zespołowej. Uważam, że umiejętność pracy zespołowej przynosi wiele korzyści nie tylko szkole, ale i konkretnemu nauczycielowi - stanowi ona bowiem formę rozwoju wielu kompetencji. Chciałabym wśród nauczycieli utrzymać na odpowiednim poziomie optymizm, entuzjazm, otwartość na zmiany i twórcze podejście do podejmowanych działań.

      Wykształcona, kompetentna, identyfikująca się ze swoją szkołą kadra pedagogiczna jest największym kapitałem. Będę zachęcać nauczycieli do udziału w różnych projektach edukacyjnych, do różnych form doskonalenia, wymiany doświadczeń, pogłębionej nauczycielskiej refleksji, a także zdobywania kolejnych szczebli awansu zawodowego. W każdym z tych przypadków zamierzam ich  wspierać swoim doświadczeniem i pomocą.

     Za rzecz niezmiernie ważną w prowadzeniu polityki kadrowej i nadzoru pedagogicznego uważam utrzymywanie dobrych relacji interpersonalnych, właściwy klimat szkoły, dobry przepływ informacji. Jestem głęboko przekonana, że szkoła powinna być miejscem, w którym obowiązują przejrzyste zasady i wartości, wszyscy czują się bezpiecznie i w wysokim stopniu utożsamiają się z działaniami zespołowymi. Pełniąc nadzór pedagogiczny, zawsze będę preferowała u nauczycieli takie cechy jak samodzielność, samodyscyplina, rozwaga, odpowiedzialność, rzetelność, sprawiedliwość, refleksyjność i twórczy krytycyzm.

Współpraca ze środowiskiem

       Szkoła nie jest własnością żadnej władzy. Jest emanacją społeczności, w której i dla której ma funkcjonować. Szkoła nie jest tylko zakładem pracy dla nauczycieli. Ale też nie może stać się „królestwem dzieci”. I nie może być traktowana przez rodziców, jak zakład usługowy. Winna być ona wspólnym dobrem tych, którzy tam przychodzą, aby się rozwijać, tych, którzy ich w tym wspierają, ale i tych, którzy powierzyli jej najcenniejsze dobro - swoje dzieci.

     Priorytetem pracy szkoły będzie dobra współpraca z rodzicami uczniów. W związku z tym postaram się włączyć rodziców do aktywnej pomocy w realizacji zadań szkoły. Ważne jest, aby rodzice identyfikowali się ze szkołą swojego dziecka, ponieważ wówczas poczują się współodpowiedzialni za pracę placówki. Ażeby taka sytuacja zaistniała, podejmę działania zmierzające do zintegrowania społeczności lokalnej. Odbędzie to się poprzez wspólne wyjazdy do teatru, kina, udział rodziców w jury konkursów szkolnych, współtworzenie przedstawień szkolnych, organizowanie imprez środowiskowych i warsztatów artystycznych, spotkania z psychologiem, pedagogiem, warsztatowe spotkania z wychowawcami oraz udział w lekcjach otwartych.

     Aby szkoła pełniej i efektywniej mogła realizować swoje zdania nie może poprzestać tylko i wyłącznie na wewnątrzszkolnych zasobach personalnych, musi ściśle współpracować z instytucjami i organizacjami zewnętrznymi. Najważniejsze z nich to:

  • Urząd Gminy Rawa Mazowiecka
  • Kuratorium Oświaty – Delegatura w Skierniewicach
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Rawie Mazowieckiej
  • Policja
  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
  • Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
  • Inne szkoły z terenu gminy
  • Parafia św. Pawła od Krzyża w Rawie Mazowieckiej
  • Biblioteka Gminna w Kurzeszynie, Oddział dla Dzieci Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rawie Mazowieckiej
  • Miejski Dom Kultury w Rawie Mazowieckiej
  • Muzeum Ziemi Rawskiej
  • Lokalne Koła Gospodyń i inne Stowarzyszenia mogące współtworzyć środowisko edukacyjne wspierające cele szkoły.

Promocja szkoły

 „Im lepiej cię znają, tym bardziej cię lubią,

ale pod warunkiem, że na to zasługujesz.”

E. Pendraj

       Poza wymienionymi wyżej zadaniami, a jednocześnie poprzez ich realizację, jednym z celów wynikającym z potrzeb chwili jest uzyskanie przez szkołę pożądanego wizerunku, pozytywnego wyobrażenia o niej w otoczeniu oraz kreowanie zadowolonych klientów. Warto więc zadbać o właściwy, pozytywny wizerunek placówki, by zdobyć przychylność środowiska lokalnego, gdyż wiąże się z tym wiele korzyści płynących dla szkoły.

Plan promocji kształtował się będzie w oparciu o następujące czynności:

-    powołanie zespołu ds. promocji szkoły,

-    włączenie i zaangażowanie uczniów do akcji promocyjnej,

-    identyfikację odbiorców,

-    wyznaczenie celów promocji,

-    przygotowanie projektu działań promocyjnych i jego ewentualną korektę,

-    wybór odpowiednich narzędzi promocji,

-    wybór osób odpowiedzialnych za wdrażanie projektów.

       Następnym etapem będzie sporządzenie harmonogramu działań promocyjnych, który określi, jakie działania będą podejmowane, w jakiej kolejności i przez kogo koordynowane. Chcąc być zauważonym, należy wykorzystać ważne momenty w życiu szkoły, weryfikować formy działań, dążyć do oryginalności i nie bać się śmiałych pomysłów, a także możliwie dużo informować lokalne media o planowanych imprezach, czy też innych działaniach promocyjnych. Podejmując skuteczną promocję zewnętrzną, muszę jednocześnie podejmować działania na rzecz własnych pracowników. Bez dobrego klimatu w szkole trudno jest bowiem właściwie zaprezentować się w otoczeniu. Dlatego wewnętrzna promocja reputacji jest warunkiem sukcesu. Chcę, aby o placówce mówiono dobrze, dostrzegano jej pozytywne działania w środowisku, dlatego szkoła nie może być instytucją hermetyczną, wyizolowaną. Poza kontaktami z mediami do promocji szkoły i tworzenia jej pozytywnego wizerunku nadal będzie przyczyniać się wciąż rozbudowywana i aktualizowana strona internetowa.

 

Baza lokalowa i dydaktyczna szkoły

        Szkoła to miejsce, w którym zarówno uczniowie jaki i nauczyciele spędzają kilka godzin dziennie. Często zdarza mi się mówić, że szkoła to drugi dom. Aby tak było w rzeczywistości, poza przyjazną atmosferą, należy także dbać o stan techniczny obiektu, o bezpieczne warunki pracy i nauki, ale również w miarę możliwości finansowych o estetykę i schludny wygląd pomieszczeń i otoczenia placówki. Sukcesywnie uzupełniana i unowocześniana będzie baza dydaktyczna szkoły o nowe pomoce i potrzebny sprzęt. Chciałabym, aby szkoła piękniała i rozwijała się. Marzeniem moim jest szkoła z dużymi salami i wyposażona na miarę czasów, w których przyjdzie jej funkcjonować.

Główne kierunki rozwoju  Szkoły Podstawowej w Pukininie 

1. Szkoła umożliwi uczniom wszechstronny rozwój intelektualny i osobowościowy oraz wykształci właściwe postawy w celu zapewnienia wychowankom sukcesu w dalszej edukacji, życiu zawodowym i osobistym.

2. W procesie wewnętrznej ewaluacji nauczyciele na bieżąco będą poddawali diagnozie osiągnięcia edukacyjne uczniów, co przyczyni się do podnoszeniu efektów kształcenia.

3. W pracy szkoły będą diagnozowane i analizowane potrzeby i oczekiwania uczniów, rodziców i nauczycieli.

4. Szkoła będzie realizowała projekty i pozyskiwała na nie środki pozabudżetowe.

5. Szkoła stworzy bogaty wachlarz zajęć pozalekcyjnych.

6. Szkoła dostosuje wymagania do potrzeb uczniów ze specjalnymi i specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.

7. Uczniowie będą kultywowali, tworzyli i akceptowali tradycje i obrzędowość szkoły.

8. Szkoła zapewni uczniom bezpiecznie  i higieniczne warunki zabawy i nauki.

9. Szkoła zapewni uczniom właściwą opiekę w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych.

10. Umiejętności i wiedza nauczycieli będą sprzyjały efektywności pracy dydaktyczno – wychowawczej.

11. W szkole efektywnie będzie funkcjonował WDN.

12. W szkole będą właściwe stosunki interpersonalne i dobry przepływ informacji.

13. Rodzice aktywnie włączą się  w działalność szkoły.

14. Szkoła podejmie współpracuję z instytucjami, organizacjami wspomagającymi proces dydaktyczno – wychowawczy.

15. Podejmowane przedsięwzięcia będą współgrały ze strategią rozwoju opracowaną przez organ prowadzący.

16. Współpraca szkoły z organem prowadzącym i organem nadzorującym będzie układała się pomyślnie.

17. Szkoła szerzej będzie promowała swoją pracę i dokumentowała osiągnięcia, przez co wzmocni swój pozytywny wizerunek w środowisku.

18. Szkoła będzie wyposażona w nowoczesną, bogatą bazę dydaktyczną.

      Zadania szczegółowe służące realizacji celów ogólnych zostaną opracowane z Radą Pedagogiczną i zatwierdzone do pracy na każdy rok szkolny po przeprowadzonych wcześniej diagnozach i konsultacjach wśród uczniów i ich rodziców.        

      Szkoła powinna przejąć odpowiedzialność za uczenie się. Nauczyciele muszą mieć poczucie autorstwa programu nauczania i wychowania, który realizują i tworzą jednocześnie. Rodzice muszą wiedzieć, że ich dzieci są bezpieczne. J myślę, że uczniowie też powinni mieć poczucie odpowiedzialności za szkołę, czuć, że to ich szkoła. Czuć się jej współtwórcami. Dzieci wyczuwają, że osoby pracujące z nimi są zaangażowane i dają im to, co jest nieocenionym skarbem – kluczem sukcesu. A kluczem jest nauka, która sprawia radość i poczucie dobrej zabawy.

      Jestem przekonana, że szkoła, funkcjonując i realizując swoje zadania w zaproponowanym przeze mnie kierunku, będzie placówką, która stanie się naszym wspólnym domem.

                                                                                                                                                        Lilla Błaszczyk