Wyciąg ze Statutu Szkoły Podstawowej w Pukininie
§ 92. Zasady oceniania zachowania uczniów w klasach IV-VIII
- Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji
na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-
-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- Oceny zachowania są jawne dla ucznia i jego rodziców.
- Ocenie zachowania podlegać będą w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
- Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się zgodnie z obowiązującą skalą ocen:
1) wzorowe;
2) bardzo dobre;
3) dobre;
4) poprawne;
5) nieodpowiednie;
6) naganne.
- Oceną wyjściową jest ocena dobra.
- Ocenę zachowania ustala się z uwzględnieniem poniższych kryteriów:
1) Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który wyróżnia się swoim zachowaniem ponad poziom przyjęty na ocenę bardzo dobrą, a ponadto:
a) jest wzorem systematyczności, punktualności i sumienności;
b) rozwija swoje zainteresowania co przejawia się uczestnictwem w olimpiadach przedmiotowych, konkursach, zawodach sportowych lub innych formach aktywności na terenie szkoły i poza nią;
c) stanowi wzór kulturalnego zachowania;
d) nie ma godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień (nie uwzględnia się spóźnień wynikających ze zdarzeń losowych);
e) jest zaangażowany w życie klasy, szkoły, środowiska lokalnego wyróżnia się samodzielnością, inicjatywą i postawą twórczą. Podejmuje aktywne działania zmierzające do pomocy innym;
f) jest wolontariuszem;
g) działa w organizacjach młodzieżowych;
h) rozwija tradycje szkoły.
2) Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie warunki na ocenę dobrą i dodatkowo:
a) przestrzega wszystkich zasad regulaminu szkolnego;
b) nieobecności ma usprawiedliwione w terminie;
c) liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 5 godzin lekcyjnych;
d) nie spóźnia się na zajęcia;
e) cechuje go kultura osobista w zachowaniu i kultura słowa;
f) jest zaangażowany w życie klasy, szkoły, środowiska lokalnego wyróżniając się samodzielnością, inicjatywą i postawą twórczą;
g) godnie reprezentuje szkołę, troszczy się o jej dobre imię i opinię;
h) jest rzetelny, zdyscyplinowany, odpowiedzialny, uczciwy, prawdomówny, godny zaufania, szlachetny, koleżeński, życzliwy, wrażliwy, chętny do pomocy, tolerancyjny, szanuje innych, nie jest obojętny na zło;
i) jego postawa jest godna naśladowania.
3) Ocenę dobrą uzyskuje uczeń, który spełnia wszystkie warunki na ocenę poprawną, a dodatkowo:
a) rzetelnie wywiązuje się z obowiązków szkolnych;
b) systematycznie uczęszcza na zajęcia lekcyjne;
c) liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 10 godzin lekcyjnych;
d) włącza się w życie klasy i szkoły, jednak często nie jest to działanie z jego inicjatywy;
e) wyróżnia się kulturą osobistą, właściwą postawą wobec nauczycieli, pracowników szkoły, koleżanek i kolegów;
f) jest życzliwy i uczynny w stosunku do kolegów;
g) nosi stosowny do miejsca strój i jego sposób ubierania nie budzi żadnych zastrzeżeń;
h) nie ulega nałogom.
4) Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, jeśli:
a) ma pozytywny stosunek do nauki;
b) wypełnia podstawowe obowiązki szkolne;
c) na ogół dobrze wywiązuje się ze swoich zadań;
d) liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 20 godzin lekcyjnych;
e) nie wagaruje;
f) sporadycznie spóźnia się na zajęcia;
g) nie bierze udziału w życiu klasy i szkoły lub czyni to niechętnie, tylko na wyraźne polecenie nauczyciela;
h) nie narusza bezpieczeństwa sieci komputerowych;
i) poprawnie zachowuje się wobec nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz koleżanek i kolegów;
j) szanuje mienie szkolne, społeczne i mienie kolegów (naprawia szkody przez siebie wyrządzone);
k) nie jest arogancki i wulgarny w słowach i uczynkach wobec innych członków społeczności szkolnej,
l) jego kultura osobista nie budzi zastrzeżeń;
ł) wykazuje najczęściej obojętny stosunek do problemów innych i tego, co dzieje się w jego środowisku;
m) nie popadł w konflikt z prawem;
n) przestrzega obowiązujących regulaminów
- o) ubiera się w sposób nie budzący zastrzeżeń;
p) nie używa środków odurzających, nie pije alkoholu, nie pali papierosów;
r) reaguje na uwagi dotyczące jego zachowania i dąży do poprawy.
5) Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który nie spełnia warunków na ocenę poprawną i dotyczy go, w szczególności, przynajmniej jedno z niżej wymienionych kryteriów:
a) wykazuje lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych;
b) uchybia istotnym wymaganiom zawartym w obowiązujących w szkole regulaminach, a stosowane wobec niego środki zaradcze nie dają pozytywnych rezultatów;
c) liczba godzin nieusprawiedliwionych przekracza 20 godzin lekcyjnych (3 dni zajęć szkolnych);
d) wagaruje;
e) spóźnia się na zajęcia;
f) nie wywiązuje się z powierzonych mu zadań;
g) dopuszcza się łamania norm społecznych, prawnych;
h) charakteryzuje się brakiem podstawowych zasad kultury w relacjach z innymi, niewłaściwie zachowuje się wobec nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz koleżanek i kolegów; często bywa arogancki, agresywny i wulgarny;
i) wykazuje brak szacunku dla zdrowia własnego i innych;
j) niszczy mienie szkolne, społeczne, mienie kolegów;
k) jego strój i wygląd jest niezgodny z obowiązującymi ucznia zasadami;
l) nie reaguje na uwagi dotyczące jego zachowania.
6) Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który nie spełnia warunków na ocenę poprawną
i dotyczy go, w szczególności, przynajmniej jedno z wymienionych niżej kryteriów:
a) świadomie nie stosuje się do wymagań zawartych w szkolnych regulaminach;
b) ma nieusprawiedliwionych ponad 35 godzin lekcyjnych;
c) swoją kulturą osobistą budzi poważne zastrzeżenia;
d) dopuszcza się łamania norm społecznych, prawnych;
e) świadomie niszczy mienie szkolne, społeczne, mienie kolegów;
f) naruszył bezpieczeństwo sieci komputerowych;
g) zastosowane środki zaradcze nie przynoszą żadnych rezultatów.
- Przy ustalaniu oceny zachowania elementem pomocniczym są punktowe kryteria zachowania.
- Punkty pozytywne i negatywne są systematycznie wpisywane przez nauczycieli lub na wniosek innych pracowników szkoły.
- Ocena zachowania uwzględnia ilość zdobytych przez ucznia punktów, zgodnie z zasadami:
1) wzorowe 250 punktów i więcej;
2) bardzo dobre 200-249 punktów;
3) dobre 150-199 punktów;
4) poprawne 100-149 punktów;
5) nieodpowiednie 50-99 punktów;
6) naganne poniżej 50 punktów.
- Na początku każdego półrocza uczeń otrzymuje 150 punktów, ilość tę w zależności od prezentowanej postawy w ciągu półrocza może zwiększyć lub zmniejszyć.
- Uczeń zdobywa dodatkowe punkty, podejmując działania określone w kryteriach oceny zachowania – zachowania pozytywne.
- Uczeń traci punkty, o ile prezentuje zachowania określone w kryteriach oceny zachowania
– zachowania negatywne.
- Przyznawanie punktów:
1) Wywiązywanie się z obowiązków ucznia: 1.1punkty pozytywne:
Lp |
Zachowanie |
Liczba punktów |
a) |
pełnienie funkcji w szkole i wywiązywanie się z obowiązków |
raz w półroczu 15p. |
b) |
pełnienie funkcji w klasie i wywiązywanie się z obowiązków |
raz w półroczu 10 p. |
c) |
100% frekwencja w półroczu |
raz w półroczu 20p. |
d) |
aktywny udział w uroczystościach szkolnych, apelach – (punkty przyznaje nauczyciel odpowiedzialny za przygotowanie apelu, uroczystości w zależności od wkładu pracy ucznia) |
każdorazowo 5-20 p. |
e) |
brak spóźnień na lekcje |
raz w półroczu 5p. |
f) |
brak godzin nieusprawiedliwionych |
raz w półroczu 5p. |
g) |
ubieranie się stosowne do sytuacji (strój czysty, schludny, odpowiedni do wieku i warunków pogodowych) |
raz w półroczu 5p. |
1.2 punkty negatywne:
Lp. |
Zachowanie |
Liczba punktów |
a) |
przeszkadzanie na zajęciach edukacyjnych, apelach, uroczystościach szkolnych |
każdorazowo 10p. |
b) |
niewykonywanie poleceń nauczyciela |
każdorazowo 10p |
|
c) |
niewłaściwy stosunek do nauczycieli i innych pracowników szkoły |
każdorazowo 10p. |
|
d) |
niewywiązywanie się z obowiązków : |
|
|
|
d1) |
lekceważenie dyżurów klasowych |
każdorazowo 5p. |
d2) |
nieuzasadnione odmawianie udziału w życiu klasy i szkoły |
każdorazowo 5p. |
|
d3) |
brak stroju galowego |
każdorazowo 5p. |
|
e) |
niewłaściwe zachowanie się podczas przerw (bieganie po korytarzu, niebezpieczne zabawy, krzyki) oraz podczas uroczystości szkolnych |
każdorazowo 5p. |
|
f) |
nieusprawiedliwione spóźnienia na zajęcia |
każdorazowo 2p. |
|
g) |
nieusprawiedliwione nieobecności w szkole |
każdorazowo 10p. |
|
h) |
brak obuwia na zmianę |
każdorazowo 2p. |
|
i) |
pozostawanie w klasie podczas przerwy |
każdorazowo 3p. |
|
j) |
niszczenie podręczników i materiałów edukacyjnych |
każdorazowo 20p. |
2) Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej:
1.1 punkty pozytywne:
Lp |
Zachowanie |
Liczba punktów |
a) |
pomoc koleżeńska na terenie szkoły |
każdorazowo 3p. |
b) |
sprzątanie terenu wokół szkoły, udział w Akcji Sprzątanie Świata |
każdorazowo 5p. |
c) |
pełnienie funkcji w aktywie bibliotecznym, pomoc w świetlicy |
raz w półroczu 10 - 30p. |
d) |
zaangażowanie w organizowaniu imprez klasowych |
każdorazowo 2-15 p. |
e) |
reprezentowanie szkoły w imprezach środowiskowych |
każdorazowo 10p. |
f) |
dbanie o gazetki klasowe |
każdorazowo 5p |
g) |
dbanie o gazetki szkolne |
każdorazowo 5p. |
h) |
udział w działaniach charytatywnych |
za każde ukończone działanie od 5p. - 20p. |
1.2 punkty negatywne:
Lp. |
Zachowanie |
Liczba punktów |
a) |
zaśmiecanie otoczenia |
każdorazowo 5p. |
b) |
niszczenie sprzętu, umeblowania, budynku – natychmiastowa naprawa uszkodzonego mienia lub odkupienie |
w przypadku niespełnienia, utrata 100p. |
c) |
niszczenie rzeczy należących do innych osób |
każdorazowo 15p. plus zwrot kosztów |
d) |
nieuzasadnione używanie telefonu komórkowego lub innych nośników elektronicznych |
każdorazowo od 5p. – 20 p. |
3) Dbałość o honor i tradycje szkoły:
1.1 punkty pozytywne:
Lp. |
Zachowanie |
Liczba punktów |
|
a) |
reprezentowanie szkoły w uroczystościach patriotycznych oraz innych o znaczeniu lokalnym |
każdorazowo 20p. |
|
b) |
reprezentacja pocztu sztandarowego |
raz w półroczu 20p. |
|
c) |
przygotowanie akademii, apeli i imprez szkolnych (w tym sportowych) oraz aktywny udział w nich |
każdorazowo 5p.-10p. |
|
d) |
Udział w konkursach przedmiotowych |
za każdy konkurs |
|
|
d1) |
etap szkolny |
5p. |
d2) |
za zajęcie od I-III miejsca |
10p |
|
d3) |
etap rejonowy |
20p. |
|
d4) |
za zajęcie od I-III miejsca |
10p |
|
d5) |
etap wojewódzki |
30p |
|
d6) |
za zajęcie od I-III miejsca |
10p |
|
d7) |
etap ogólnopolski |
40p |
|
d8) |
za zajęcie od I-III miejsca |
10p |
e) |
Udział w innych konkursach: |
|
|
|
e1) |
etap szkolny |
5p. |
e2) |
etap gminny |
5p. |
|
e3) |
etap powiatowy |
5p. |
|
e4) |
etap rejonowy |
5p. |
|
e5) |
etap wojewódzki |
5p. |
|
e6) |
etap ogólnopolski |
10p |
|
e7) |
dodatkowo za I-III miejsce na każdym etapie |
10p |
|
f) |
Udział w konkursach ogólnopolskich lub międzynarodowych uczeń otrzymuje punkty w zależności od osiągniętego wyniku : |
|
|
|
f1) |
80-100% możliwych do uzyskania punktów |
25p. |
f2) |
60-79% możliwych do uzyskania punktów |
15 p. |
|
f3) |
40-59% możliwych do uzyskania punktów |
10p. |
|
f4) |
poniżej 40% możliwych do uzyskania punktów |
5p. |
|
g) |
Udział w zawodach sportowych : |
|
|
|
g1) |
zawody gminne |
5p. |
g2) |
zawody powiatowe |
10p. |
|
g3) |
zawody rejonowe |
15p. |
|
g5) |
zawody wojewódzkie |
20p. |
|
g6) |
dodatkowo za zajęcie I-III miejsca na powyższych zawodach |
5p. |
|
g7) |
zawody międzynarodowe |
25p. |
|
g8) |
za zajęcie I-VI miejsca w zawodach międzynarodowych |
20p |
1.2 punkty negatywne:
Lp. |
Zachowanie |
Liczba punktów |
a) |
brak poszanowania dla symboli narodowych, religijnych i szkolnych |
każdorazowo 10p. |
b) |
nieobecność na imprezach, uroczystościach i akcjach organizowanych przez szkołę |
każdorazowo 10p. |
c) |
nieobecność na zawodach sportowych |
każdorazowo 10p. |
4) Dbałość o piękno mowy ojczystej:
1.1 punkty pozytywne:
Lp. |
Zachowanie |
Liczba punktów |
a) |
dbanie o kulturę języka poprzez udział w apelach, akademiach, recytacje wierszy, prezentacje i pokazy |
10p |
1.2 negatywne:
Lp. |
Zachowanie |
Liczba punktów |
a) |
wulgarne słownictwo i zaczepki słowne |
każdorazowo 15p. |
5) Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
1.1 punkty pozytywne:
Lp. |
Zachowanie |
Liczba punktów |
a) |
Reagowanie - dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz kolegów (w szkole i poza nią), zapobieganie sytuacjom mogącym stwarzać zagrożenie |
każdorazowo 10p |
1.2 punkty negatywne:
Lp. |
Zachowanie |
Liczba punktów |
a) |
udział w bójkach, przepychankach |
każdorazowo 10p. - 30p |
b) |
Kradzież b1) pieniędzy, mienia o znacznej wartości materialnej b2) przedmiotów o niewielkiej wartości |
każdorazowo 50p. każdorazowo 20p. |
c) |
wyłudzanie pieniędzy i innych rzeczy |
każdorazowo 20p. |
d) |
prowokowanie kolegów do złych uczynków lub zachowań |
każdorazowo 10p. |
e) |
nieprzestrzeganie zasad higieny, nieestetyczny wygląd (m.in. tłuste włosy, brudne paznokcie, brudne ubranie) |
każdorazowo 5p. |
f) |
używanie kolorowych kosmetyków |
każdorazowo 5p. |
g) |
palenie papierosów |
każdorazowo 50 |
h) |
spożywanie alkoholu |
każdorazowo 50 |
i) |
samowolne opuszczanie terenu szkoły podczas zajęć i przerw |
każdorazowo 20 |
j) |
Wejście w konflikt z prawem(zażywanie środków odurzających, narkotyków, rozboje, znęcanie się fizyczne psychiczne nad innymi osobami) |
każdorazowo 100p. |
6) Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią:
1.1 punkty pozytywne:
Lp. |
Zachowanie |
Liczba punktów |
a) |
Działalność w organizacjach szkolnych i pozaszkolnych, np.: w harcerstwie. |
10p. |
b) |
Poczet, delegacja na wyjazdach i wyjściach poza teren szkoły |
10p. |
c) |
wpływanie na właściwe zachowanie lub/i postawę kolegów |
raz w półroczu 10p. |
1.2 punkty negatywne:
Lp. |
Zachowanie |
Liczba punktów |
a) |
niewłaściwe zachowanie wobec nauczyciela i innych pracowników szkoły |
każdorazowo 10p. |
b) |
niewłaściwe zachowanie na wyjazdach i wyjściach poza teren szkoły |
każdorazowo 10p. |
c) |
nieokazywanie szacunku kolegom |
raz w półroczu 10p. |
d) |
niewłaściwe zachowanie na korytarzu, w salach lekcyjnych |
każdorazowo 5p. |
7) Okazywanie szacunku innym osobom:
1.1 punkty pozytywne:
Lp. |
Zachowanie |
Liczba punktów |
a) |
bezinteresowna pomoc nauczycielom, pracownikom szkoły, uczniom |
każdorazowo 10p. |
b) |
pomoc koleżeńska na terenie szkoły i poza nią |
każdorazowo 3p. |
c) |
indywidualny i efektywny wkład w akcje charytatywne w szkole |
każdorazowo 5p.-15p. |
1.2 punkty negatywne:
Lp. |
Zachowanie |
Liczba punktów |
a) |
niestosowne zachowanie względem nauczycieli, pracowników szkoły, oraz innych osób dorosłych w szkole i poza nią |
każdorazowo 10p. |
b) |
niewykonanie polecenia nauczyciela |
każdorazowo 10p. |
c) |
Okłamywanie |
każdorazowo 5p. |
d) |
cyberprzemoc oraz inne przejawy niewłaściwego wykorzystania Internetu oraz innych urządzeń elektronicznych |
każdorazowo 50p. |
- Jeżeli uczeń w ciągu półrocza straci:
1) 50 punktów, nie może otrzymać oceny wzorowej z zachowania, bez względu na sumę punktów,
2) 70 punktów, nie może otrzymać oceny bardzo dobrej ze sprawowania bez względu na sumę punktów.
3) 100 punktów i więcej nie może otrzymać oceny dobrej ze sprawowania bez względu na sumę punktów.
- Uczeń, który wszedł w konflikt z prawem otrzymuje ocenę naganną bez względu na ilość uzyskanych punktów.
- Jeden raz w każdym półroczu, na trzy tygodnie przed radą klasyfikacyjną, wychowawca dokonuje zsumowania zdobytych przez uczniów punktów i proponuje ocenę śródroczną, roczną zachowania.
- Uczniowi, który spełnia obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
- Roczna ocena klasyfikacyjna zachowania powinna uwzględniać postawę ucznia w ciągu całego roku szkolnego.
- Ocenę zachowania ustala wychowawca oddziału uwzględniając wszystkie przyjęte kryteria i zdobyte wcześniej informacje od nauczycieli, uczniów, pracowników szkoły oraz instytucji wspomagających proces wychowania, z którymi współpracuje szkoła.
- Ustalona przez wychowawcę oddziału roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna.
- Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do oceny ustalonej niezgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Ocena proponowana (z osiągnięć edukacyjnych i zachowania) jest oceną przewidywaną, nie jest oceną wystawioną czyli może ulec zmianie.
- Ocenianie bieżące po przedstawieniu oceny proponowanej może spowodować podwyższenie lub obniżenie przewidywanej oceny.