Szkoła Podstawowa w Pukininie

OPIEKA LOGOPEDYCZNA W SZKOLE PODSTAWOWEJ W PUKININIE

W Szkole Podstawowej w Pukininie na terapię, w formie dodatkowych zajęć, uczęszczają wszyscy potrzebujący uczniowie, głównie z  oddziałów przedszkolnych i klas edukacji wczesnoszkolnej. Gabinet logopedyczny znajduje się na terenie przedszkola, w sali numer 12P. Gabinet wyposażony jest w liczne i atrakcyjne pomoce logopedyczne, gry, układanki, puzzle, domina, pomoce multimedialne. Dzięki temu, uczymy się przez zabawę, a utrwalanie zdobywanych umiejętności jest łatwiejsze i przyjemniejsze. Dbamy też o przyjazną atmosferę, która bardzo pomaga w pracy terapeutycznej.

 

http://poradnik-logopedyczny.pl/profilaktyka-logopedyczna/inne/27/zawod-i-zakres-dzialan-logopedy.html

Logopedzi badają i studiują procesy komunikacji człowieka na różnych etapach rozwoju i w różnych sferach jego aktywności w celu promowania rozwoju komunikacyjnego, edukacyjnego, społecznego i zawodowego. Zajmują się korygowaniem wad wymowy i usprawnianiem motoryki aparatu mowy, profilaktyką, likwidowaniem objawów zaburzonej komunikacji językowej, uwarunkowanych środowiskowo lub organicznie, stymulacją mowy opóźnionej i rehabilitacją mowy po wypadkach lub incydentalnych urazach czy udarach mózgowych (w przypadku całkowitej lub częściowej utraty mowy lub/i rozumienia). Kiedy mowa nie rozwija się, lub prognozy rozwoju są mało optymistyczne, a także wtedy, gdy mowa jest niezrozumiała dla otoczenia, logopedzi poszukują wspomagających lub alternatywnych form i metod porozumiewania się. Ich zadania obejmują:

  • prowadzenie pracy profilaktycznej i terapeutycznej w celu likwidowania lub zmniejszania zaburzeń komunikacyjnych dzieci, młodzieży i dorosłych;
  • prowadzenie doradztwa logopedycznego;
  • ustalanie postępowania korekcyjno-terapeutycznego (np. na etapie diagnozy, prewencji i terapii logopedycznej);
  • prowadzenie pracy profilaktycznej i terapeutycznej w zakresie czytania i pisania, a w wielu przypadkach w zakresie ogólnego rozwoju psychomotorycznego;
  • utrzymywanie właściwych kontaktów z rodzinami dzieci i młodzieży objętych opieką logopedyczną, nauczycielami, oraz innymi terapeutami (psychologiem, rehabilitantem), by wspólne poszukiwać rozwiązań problemów wynikających z zaburzeń komunikacji;
  • prowadzenie badań logopedycznych, obejmujących studia teoretyczne, badania empiryczne i porównawcze, formułowanie definicji, hipotez i praw;
  • opracowywanie, adaptowanie oraz weryfikowanie narzędzi badawczych do diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji;
  • przeprowadzanie badań logopedycznych z wykorzystaniem różnych narzędzi badawczych w celu ustalenia stanu rozwoju mowy i zaburzeń komunikacyjnych;
  • ocenianie i interpretowanie wyników badań oraz formułowanie wskazań;
  • przygotowywanie i wygłaszanie referatów, komunikatów i raportów naukowych lub popularnonaukowych oraz publikowanie wyników badań i eksperymentów;
  • wykonywanie wspólnie z innymi specjalistami zadań pokrewnych.

Logopeda w swej codziennej praktyce ma do czynienia z osobą wykazującą mniejsze lub większe trudności w porozumiewaniu się, a zatem nie „leczy” choroby, jakąkolwiek ma ona nazwę, lecz człowieka. Mowa nie jest czym oderwanym od naszej osobowości, stąd i działania logopedy powinny mieć charakter polimodalny, wieloprofilowy, interdyscyplinarny, tj. ukierunkowane na wszystkie sfery rozwoju człowieka, z którymi mowa ma istotne powiązania.

Zakres oddziaływań logopedy stale się poszerza, stąd ważne jest, by nieustannie doskonalić swój warsztat pracy i pogłębiać wiedzę nie tylko logopedyczną, ale również z dziedzin pokrewnych, takich jak: pedagogika, psychologia, medycyna, rehabilitacja, itp. Tylko wtedy osoba z zaburzoną komunikacją, trafiająca do logopedy nie stanie się „przypadkiem logopedycznym” do diagnozy i terapii, a logopeda nie będzie li tylko tradycyjnym „nauczycielem mowy” lecz wspaniałym i mądrym terapeutą. Tego życzę sobie i wszystkim logopedom. Powodzenia.

Opracowanie - Marzena Mieszkowicz - neurologopeda