Dla kogo i po co - zajęcia korekcyjno-kompensacyjne bez tajemnic.
http://mocdysleksji.pl/node/19
Zastanawiasz się, czy kłopoty z nauką to już dysleksja, czy jeszcze nie?
Trudność samodzielnego zdiagnozowania dysleksji wynika stąd, że możemy spotkać się z bardzo różnymi jej formami. Dlatego gdybyśmy porozmawiali z pięcioma dowolnie wybranymi osobami z dysleksją, to każda z nich może opowiedzieć o innych przeszkodach w nauce.
Niektórzy dyslektycy mają problemy tylko z czytaniem, inni tylko z pisaniem. Jeszcze inni mogą w zupełnie dowolny sposób podchodzić do ortografii albo nie rozumieć działań matematycznych takich jak mnożenie lub dzielenie, a także geometrii oraz zadań z treścią. Są też osoby, które borykają się z dwiema lub trzema trudnościami naraz, obejmującymi kilka przedmiotów szkolnych.
Nic dziwnego, że rodzic potrzebuje profesjonalnej diagnozy. Niemniej, na podstawie obserwacji, możemy stwierdzić, czy praca korekcyjna jest potrzebna. Dyslektyk:
|
|
Jeżeli pojawia się kilka z wyżej wymienionych problemów, może to sugerować dysleksję.
Czasami problemy mają swoje fizyczne przyczyny. Na przykład brak koordynacji może świadczyć o wadach postawy. A z kolei problemy z pisaniem lub czytaniem często wynikają po prostu z wady wzroku lub słuchu. Bywa, że wady te nie są oczywiste: laik nie jest w stanie określić braku zbieżności gałek ocznych, powinien to zbadać ortoptyk. Kłopot z przetwarzaniem dźwiękowym też nie jest oczywisty, bo dana osoba teoretycznie słyszy dźwięki, tylko nie łączy ich odpowiednio. Dlatego każda poradnia psychologiczno-pedagogiczna wymaga odpowiednich badań lekarskich przed postawieniem odpowiedniej diagnozy. O dysleksji mówimy wówczas, gdy nie stwierdzono medycznych powodów, by dana osoba miała kłopoty z pisaniem, czytaniem lub koordynacją, a kłopoty są. Jednocześnie w wyniku badania w poradni psychologiczno-pedagogicznej inteligencja opisana została jako „w normie” lub „powyżej przeciętnej”.
Bywa, że problemy szkolne związane są zaburzeniami uwagi (ADD - nadaktywność lub spowolnienie wewnętrznej energii i ADHD - hiperaktywność).
Dana osoba może wówczas:
|
|
Wtedy zalecamy program dotyczący korekcji uwagi, który ćwiczy, w jaki sposób dana osoba ma przejąć kontrolę nad wewnętrznym zegarem energii. Chodzi o to, by dopasować się do otoczenia i w ten sposób móc swobodnie realizować własne cele w grupie rówieśników lub w szkole.