GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA
Jednym z warunków prawidłowej wymowy jest sprawne funkcjonowanie narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy. Ich ruchy powinny być celowe i dokładne. Dlatego też narządy mowy trzeba ćwiczyć, aby wypracować maksymalną precyzję ich działania. Najlepiej trenować przed lustrem, żeby widzieć efekty swojej pracy. Drugim ważnym elementem jest nauka prawidłowego oddychania. Ta niezbędna czynność fizjologiczna, jest podstawą dobrej wymowy. Celem ćwiczeń oddechowych jest pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, zróżnicowanie fazy wdechowej i wydechowej, wyrabianie umiejętności pełnego i szybkiego wdechu oraz wydłużanie fazy wydechowej i dostosowanie długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi. Gimnastyka buzi i języka oraz ćwiczenia oddechowe mogą być każdorazowym wstępem do ćwiczeń logopedycznych w gabinecie specjalisty, ale też świetną zabawą w domu. Wspólne ćwiczenia z rodzicami sprzyjają zacieśnianiu więzi między rodzicami i dziećmi, rozwojowi kreatywności, uzyskaniu sprawności narządów artykulacyjnych, a w efekcie utrwalaniu prawidłowych nawyków artykulacyjnych i poprawnej wymowie.
Propozycje ćwiczeń usprawniających narządy mowy:
ĆWICZENIA WARG:
Cmokanie, wysyłanie całusków
Zakładanie wargi dolnej na górną i odwrotnie
Przesadna artykulacja samogłosek a – i – o – u, itp.
Naśladowanie jadącej karetki, wozu policyjnego e – o, e –o
Półuśmiech, robienie śmiesznych min, ryjka, itp.
Parskanie, wprawianie warg w wibrację, naśladowanie konika, jadącego samochodu
Wykonywanie naprzemiennie dzióbka i uśmiechu
ĆWICZENIA JĘZYKA:
Wysuwanie i chowanie języka
Przesuwanie języka (przy otwartej buzi) z jednego kącika do drugiego
Wysuwanie języka daleko na brodę
Unoszenie języka w kierunku nosa
Robienie kółek językiem (przy otwartej buzi)
Oblizywanie ruchem okrężnym warg (np. posmarowanych dżemem, miodem)
Spłaszczanie i zwężanie języka
Dotykanie językiem kolejno ząbków górnych i dolnych (liczenie językiem zębów)
Kląskanie językiem (naśladowanie konika)
Oblizywanie zewnętrznej i wewnętrznej strony zębów
Wypychanie językiem policzków
Robienie z języka rurki, skoczni narciarskiej, łopaty
ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO:
Naśladowanie ziewania
Naśladowanie chrapania na wdechu i wydechu
Sztuczny kaszel z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej
Wymawianie samogłosek z głoską k: ka, ko, ku, aka, aoko, eke, ak, uk, ok
ĆWICZENIA ŻUCHWY:
Opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki
Ruchy żuchwy do przodu i do tyłu
Wykonywanie ruchów poziomych raz z zamkniętymi raz z otwartymi wargami
ĆWICZENIA ODDECHOWE:
Wdech przez nos, wydech ustami
Nadmuchiwanie baloników
Puszczanie baniek mydlanych
Zdmuchiwanie świeczki (pod kontrolą rodziców!) przy stopniowym zwiększaniu odległości
Dmuchany ping – pong (przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej lub styropianowej pomiędzy dwiema czy trzema osobami siedzącymi wokół stolika)
Za pomocą słomki układanie niewielkich elementów na planszy (ale na tyle dużych, żeby dziecko nie wciągnęło ich przez słomkę!)
Dmuchanie na kłębuszki waty, wiatraczki, papierowe małe statki w wannie, itp.
Nieprawidłowe połykanie u dzieci i dorosłych. Czemu połykanie jest tak ważne? Zachęcam do zapoznania się z treścią filmu.
https://www.youtube.com/watch?v=7EK6L-xJpko
Ciekawy pomysł na ćwiczenia oddechowe dla dzieci do wykonania w domu
Przy ćwiczeniach z dmuchajką pamietamy o wdechu nosem i jak najdłuższym wydechu ustami przez słomkę.
Poniżej "przepis" na samodzielne wykonanie dmuchajki.