Szkoła Podstawowa w Pukininie


GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

Jednym z warunków prawidłowej wymowy jest sprawne funkcjonowanie narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy. Ich ruchy powinny być celowe i dokładne. Dlatego też narządy mowy trzeba ćwiczyć, aby wypracować maksymalną precyzję ich działania. Najlepiej trenować przed lustrem, żeby widzieć efekty swojej pracy. Drugim ważnym elementem jest nauka prawidłowego oddychania. Ta niezbędna czynność fizjologiczna, jest podstawą dobrej wymowy. Celem ćwiczeń oddechowych jest pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, zróżnicowanie fazy wdechowej i wydechowej, wyrabianie umiejętności pełnego i szybkiego wdechu oraz wydłużanie fazy wydechowej i dostosowanie długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi. Gimnastyka buzi i języka oraz ćwiczenia oddechowe mogą być każdorazowym wstępem do ćwiczeń logopedycznych w gabinecie specjalisty, ale też świetną zabawą w domu. Wspólne ćwiczenia z rodzicami sprzyjają zacieśnianiu więzi między rodzicami i dziećmi, rozwojowi kreatywności, uzyskaniu sprawności narządów artykulacyjnych, a w efekcie utrwalaniu prawidłowych nawyków artykulacyjnych i poprawnej wymowie.

Propozycje ćwiczeń usprawniających narządy mowy:

ĆWICZENIA WARG:
 Cmokanie, wysyłanie całusków
 Zakładanie wargi dolnej na górną i odwrotnie
 Przesadna artykulacja samogłosek a – i – o – u, itp.
 Naśladowanie jadącej karetki, wozu policyjnego e – o, e –o
 Półuśmiech, robienie śmiesznych min, ryjka, itp.
 Parskanie, wprawianie warg w wibrację, naśladowanie konika, jadącego samochodu
 Wykonywanie naprzemiennie dzióbka i uśmiechu


ĆWICZENIA JĘZYKA:
 Wysuwanie i chowanie języka
 Przesuwanie języka (przy otwartej buzi) z jednego kącika do drugiego
 Wysuwanie języka daleko na brodę
 Unoszenie języka w kierunku nosa
 Robienie kółek językiem (przy otwartej buzi)
 Oblizywanie ruchem okrężnym warg (np. posmarowanych dżemem, miodem)
 Spłaszczanie i zwężanie języka
 Dotykanie językiem kolejno ząbków górnych i dolnych (liczenie językiem zębów)
 Kląskanie językiem (naśladowanie konika)
 Oblizywanie zewnętrznej i wewnętrznej strony zębów
 Wypychanie językiem policzków
 Robienie z języka rurki, skoczni narciarskiej, łopaty

ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO:
 Naśladowanie ziewania
 Naśladowanie chrapania na wdechu i wydechu
 Sztuczny kaszel z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej
 Wymawianie samogłosek z głoską k: ka, ko, ku, aka, aoko, eke, ak, uk, ok


ĆWICZENIA ŻUCHWY:
 Opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki
 Ruchy żuchwy do przodu i do tyłu
 Wykonywanie ruchów poziomych raz z zamkniętymi raz z otwartymi wargami


ĆWICZENIA ODDECHOWE:
 Wdech przez nos, wydech ustami
 Nadmuchiwanie baloników
 Puszczanie baniek mydlanych
 Zdmuchiwanie świeczki (pod kontrolą rodziców!) przy stopniowym zwiększaniu odległości
 Dmuchany ping – pong (przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej lub styropianowej pomiędzy dwiema czy trzema osobami siedzącymi wokół stolika)
 Za pomocą słomki układanie niewielkich elementów na planszy (ale na tyle dużych, żeby dziecko nie wciągnęło ich przez słomkę!)
 Dmuchanie na kłębuszki waty, wiatraczki, papierowe małe statki w wannie, itp.

 

 


Nieprawidłowe połykanie u dzieci i dorosłych. Czemu połykanie jest tak ważne? Zachęcam do zapoznania się z treścią filmu.

https://www.youtube.com/watch?v=7EK6L-xJpko 

 

 

Ciekawy pomysł na ćwiczenia oddechowe dla dzieci do wykonania w domu 

Przy ćwiczeniach z dmuchajką pamietamy o wdechu nosem i jak najdłuższym wydechu ustami przez słomkę.

Poniżej "przepis" na samodzielne wykonanie dmuchajki.