Szkoła Podstawowa w Pukininie

Wymagania edukacyjne z religii

Klasa II Szkoła Podstawowa

Program – AZ-1-01/10
Podręcznik: Kochamy Pana Jezusa– AZ-12-01/10-PO-01/12

Imprimatur N. 1691/2012

Uczeń w klasie II powinien:

  • wiedzieć, kim stał się po przyjęciu chrztu świętego
  • wyjaśnić swoimi słowami, co to jest łaska uświęcająca
  • powiedzieć, do kogo skierowane jest Pismo Święte
  • wytłumaczyć, po co Pan Jezus przyszedł na świat
  • opowiadać o najważniejszych wydarzeniach w życiu świętego Józefa
  • znać historię Zacheusza i ją opowiedzieć
  • wyjaśnić na czym polegała zmiana w życiu Zacheusza
  • znać dialog w liturgii słowa i umieć odpowiedzieć na poszczególne wezwania
  • wyjaśnić, czym jest sumienie
  • wytłumaczyć swoimi słowami, co to są wyrzuty sumienia
  • wyjaśnić, w jaki sposób należy pracować nad własnym sumieniem
  • podać przykłady, jak postępuje człowiek mający czyste sumienie
  • wyjaśnić, co jest zawarte w Piśmie Świętym
  • odczytać perykopę o siewcy z Pisma Świętego i wyjaśnić, czym jest ziarno, droga, skała, ciernie, żyzna ziemia
  • podać przykłady, jak powinien postępować człowiek, by stał się podobny do żyznej ziemi
  • wyjaśnić, na czym polegał grzech pierwszych ludzi
  • nazwać grzech popełniony przez pierwszych ludzi
  • wymienić skutki grzechu pierworodnego
  • ·         znać na pamięć modlitwę Spowiadam się Bogu
  • opisać najważniejsze wydarzenia z życia Abrahama
  • wyjaśnić, w jaki sposób Abraham okazał Bogu posłuszeństwo
  • wymienić najważniejsze wydarzenia z życia Mojżesza
  • znać na pamięć 10 Przykazań Bożych
  • podać przykłady odważnego postępowania chrześcijanina w różnych sytuacjach  życia codziennego
  • wymienić najważniejsze fakty z życia Samuela
  • wymienić najważniejsze wydarzenia z życia Maryi
  • znać modlitwę Anioł Pański
  • wiedzieć, że Pan Jezus jest naszym Królem
  • wymienić zadania rycerzy Jezusa
  • znać pieśń Króluj nam Chryste
  • wyjaśnić, co to jest Adwent
  • wymienić sposoby przygotowania się na przyjście Pana Jezusa
  • wiedzieć, kim był Jan Chrzciciel
  • opowiedzieć o życiu proroka i jego przesłaniu
  • wyjaśnić, na czym polega nawrócenie
  • wyjaśnić, że Adwent to czas postanowień dotyczących poprawy życia
  • znać nazwę Mszy świętej odprawianej w Adwencie
  • wiedzieć, w jaki sposób chrześcijanin przygotowuje się do przeżywania świąt Bożego Narodzenia
  • wymienić tradycje związane z przezywaniem Wigilii i świąt Bożego Narodzenia
  • znać okoliczności związane z narodzinami Jezusa
  • wymienić osoby, które pierwsze powitały Nowonarodzonego
  • znać treść kolędy Dzisiaj w Betlejem
  • wiedzieć, że Pan Jezus spędził dzieciństwo w Nazarecie
  • wiedzieć, jak wyglądało życie Świętej Rodziny w Nazarecie
  • wiedzieć, że w swoim nauczaniu Chrystus objawiał ludziom Boga i wzywał do dobrego życia
  • znać treść biblijnej perykopy opisującej historię uzdrowienia córki Jaira
  • wyjaśnić znaczenie modlitwy  jako sposobu okazywania wdzięczności Bogu za Jego dary
  • znać: Uczynki miłosierne względem duszy i ciała
  • wiedzieć, co zasmuciło Jezusa po uzdrowieniu dziesięciu chorych
  • podać przykłady okazywania wdzięczności innym w domu, szkole, parafii
  • wiedzieć, że Eucharystia jest dziękczynieniem
  • rozumieć, że Eucharystia jest szczególną formą wdzięczności wobec Boga
  • opowiedzieć przypowieść o miłosiernym Ojcu
  • rozumieć, że grzech oddala nas od Boga i niesie cierpienie
  • wyjaśnić, czym jest grzech
  • znać na pamięć Siedem grzechów głównych
  • rozumieć, że każdy człowiek jest grzeszny i potrzebuje Bożego przebaczenia
  • dokonać rozróżnienia między grzechem śmiertelnym i powszednim
  • rozumieć i wyjaśnić, na czym polega zło każdego grzechu
  • wiedzieć, że Bóg przebacza nam grzechy
  • wyjaśnić nauczanie Jezusa o Bożym przebaczeniu
  • wymienić warunki niezbędne do uzyskania przebaczenia w sakramencie pokuty
  • wyjaśnić w jaki sposób uzyskuje się przebaczenie Pana Boga w sakramencie pokuty i przebaczenia
  • wyjaśnić, czym jest sumienie
  • znać Warunki dobrej spowiedzi
  • wiedzieć, w jaki sposób uczynić rachunek sumienia
  • wiedzieć, że Wielki Post jest czasem przypominającym o pokucie, nawróceniu i poprawie życia
  • wyjaśnić, czym jest post i jałmużna
  • rozumieć potrzebę praktykowania w Wielkim Poście postaw pokutnych: jałmużny, postu i modlitwy
  • wiedzieć, że Eucharystia jest pokarmem na życie wieczne
  • opowiedzieć wydarzenia, które miały miejsca w Wieczerniku, na Golgocie, przy pustym grobie
  • wyjaśnić, że w czasie każdej Mszy Świętej ma miejsce to samo wydarzenie, które dokonało się w Wieczerniku i na krzyżu
  • znać wydarzenia biblijne mówiące o  spotkaniu uczniów ze Zmartwychwstałym
  • wiedzieć, że niedziela jest szczególnym czasem spotkania ze Zmartwychwstałym
  • wiedzieć, że w sakramentach świętych spotyka się z samym Bogiem
  • wymienić Sakramenty święte
  • wiedzieć, że podczas Mszy Świętej Pan Jezus zaprasza nas do słuchania Bożych słów, modlitwy, przyjmowania Komunii Świętej i trwania we wspólnocie
  • wymienić bohaterów przypowieści o miłosiernym Samarytaninie
  • opowiedzieć przypowieść o miłosiernym Samarytaninie
  • opowiedzieć wydarzenie, które wydarzyło się w Wieczerniku w Dniu Pięćdziesiątnicy
  • znać aklamację: Głosimy śmierć Twoją Panie Jezu
  • znać skutki zesłania Ducha Świętego
  • wymienić symbole Ducha Świętego
  • wiedzieć, że Pan Jezus zesłał Ducha Świętego pięćdziesiąt dni po zmartwychwstaniu
  • rozumieć, że Chrystus wezwał apostołów do głoszenia Dobrej Nowiny wszystkim narodom
  • znać sposoby pomocy misjonarzom
  • znać nazwę uroczystości, w której czcimy Najświętsze Ciało i Krew Pana Jezusa
  • podać różnice w wyglądzie ulic na co dzień i w uroczystość Bożego Ciała
  • wymienić sposoby uczestnictwa w uroczystości Bożego Ciała
  • wiedzieć, że Pan Jezus jest obecny w tabernakulum