Wymagania edukacyjne z religii
Klasa II Szkoła Podstawowa
Program – AZ-1-01/10
Podręcznik: Kochamy Pana Jezusa– AZ-12-01/10-PO-01/12
Imprimatur N. 1691/2012
Uczeń w klasie II powinien:
- wiedzieć, kim stał się po przyjęciu chrztu świętego
- wyjaśnić swoimi słowami, co to jest łaska uświęcająca
- powiedzieć, do kogo skierowane jest Pismo Święte
- wytłumaczyć, po co Pan Jezus przyszedł na świat
- opowiadać o najważniejszych wydarzeniach w życiu świętego Józefa
- znać historię Zacheusza i ją opowiedzieć
- wyjaśnić na czym polegała zmiana w życiu Zacheusza
- znać dialog w liturgii słowa i umieć odpowiedzieć na poszczególne wezwania
- wyjaśnić, czym jest sumienie
- wytłumaczyć swoimi słowami, co to są wyrzuty sumienia
- wyjaśnić, w jaki sposób należy pracować nad własnym sumieniem
- podać przykłady, jak postępuje człowiek mający czyste sumienie
- wyjaśnić, co jest zawarte w Piśmie Świętym
- odczytać perykopę o siewcy z Pisma Świętego i wyjaśnić, czym jest ziarno, droga, skała, ciernie, żyzna ziemia
- podać przykłady, jak powinien postępować człowiek, by stał się podobny do żyznej ziemi
- wyjaśnić, na czym polegał grzech pierwszych ludzi
- nazwać grzech popełniony przez pierwszych ludzi
- wymienić skutki grzechu pierworodnego
- · znać na pamięć modlitwę Spowiadam się Bogu
- opisać najważniejsze wydarzenia z życia Abrahama
- wyjaśnić, w jaki sposób Abraham okazał Bogu posłuszeństwo
- wymienić najważniejsze wydarzenia z życia Mojżesza
- znać na pamięć 10 Przykazań Bożych
- podać przykłady odważnego postępowania chrześcijanina w różnych sytuacjach życia codziennego
- wymienić najważniejsze fakty z życia Samuela
- wymienić najważniejsze wydarzenia z życia Maryi
- znać modlitwę Anioł Pański
- wiedzieć, że Pan Jezus jest naszym Królem
- wymienić zadania rycerzy Jezusa
- znać pieśń Króluj nam Chryste
- wyjaśnić, co to jest Adwent
- wymienić sposoby przygotowania się na przyjście Pana Jezusa
- wiedzieć, kim był Jan Chrzciciel
- opowiedzieć o życiu proroka i jego przesłaniu
- wyjaśnić, na czym polega nawrócenie
- wyjaśnić, że Adwent to czas postanowień dotyczących poprawy życia
- znać nazwę Mszy świętej odprawianej w Adwencie
- wiedzieć, w jaki sposób chrześcijanin przygotowuje się do przeżywania świąt Bożego Narodzenia
- wymienić tradycje związane z przezywaniem Wigilii i świąt Bożego Narodzenia
- znać okoliczności związane z narodzinami Jezusa
- wymienić osoby, które pierwsze powitały Nowonarodzonego
- znać treść kolędy Dzisiaj w Betlejem
- wiedzieć, że Pan Jezus spędził dzieciństwo w Nazarecie
- wiedzieć, jak wyglądało życie Świętej Rodziny w Nazarecie
- wiedzieć, że w swoim nauczaniu Chrystus objawiał ludziom Boga i wzywał do dobrego życia
- znać treść biblijnej perykopy opisującej historię uzdrowienia córki Jaira
- wyjaśnić znaczenie modlitwy jako sposobu okazywania wdzięczności Bogu za Jego dary
- znać: Uczynki miłosierne względem duszy i ciała
- wiedzieć, co zasmuciło Jezusa po uzdrowieniu dziesięciu chorych
- podać przykłady okazywania wdzięczności innym w domu, szkole, parafii
- wiedzieć, że Eucharystia jest dziękczynieniem
- rozumieć, że Eucharystia jest szczególną formą wdzięczności wobec Boga
- opowiedzieć przypowieść o miłosiernym Ojcu
- rozumieć, że grzech oddala nas od Boga i niesie cierpienie
- wyjaśnić, czym jest grzech
- znać na pamięć Siedem grzechów głównych
- rozumieć, że każdy człowiek jest grzeszny i potrzebuje Bożego przebaczenia
- dokonać rozróżnienia między grzechem śmiertelnym i powszednim
- rozumieć i wyjaśnić, na czym polega zło każdego grzechu
- wiedzieć, że Bóg przebacza nam grzechy
- wyjaśnić nauczanie Jezusa o Bożym przebaczeniu
- wymienić warunki niezbędne do uzyskania przebaczenia w sakramencie pokuty
- wyjaśnić w jaki sposób uzyskuje się przebaczenie Pana Boga w sakramencie pokuty i przebaczenia
- wyjaśnić, czym jest sumienie
- znać Warunki dobrej spowiedzi
- wiedzieć, w jaki sposób uczynić rachunek sumienia
- wiedzieć, że Wielki Post jest czasem przypominającym o pokucie, nawróceniu i poprawie życia
- wyjaśnić, czym jest post i jałmużna
- rozumieć potrzebę praktykowania w Wielkim Poście postaw pokutnych: jałmużny, postu i modlitwy
- wiedzieć, że Eucharystia jest pokarmem na życie wieczne
- opowiedzieć wydarzenia, które miały miejsca w Wieczerniku, na Golgocie, przy pustym grobie
- wyjaśnić, że w czasie każdej Mszy Świętej ma miejsce to samo wydarzenie, które dokonało się w Wieczerniku i na krzyżu
- znać wydarzenia biblijne mówiące o spotkaniu uczniów ze Zmartwychwstałym
- wiedzieć, że niedziela jest szczególnym czasem spotkania ze Zmartwychwstałym
- wiedzieć, że w sakramentach świętych spotyka się z samym Bogiem
- wymienić Sakramenty święte
- wiedzieć, że podczas Mszy Świętej Pan Jezus zaprasza nas do słuchania Bożych słów, modlitwy, przyjmowania Komunii Świętej i trwania we wspólnocie
- wymienić bohaterów przypowieści o miłosiernym Samarytaninie
- opowiedzieć przypowieść o miłosiernym Samarytaninie
- opowiedzieć wydarzenie, które wydarzyło się w Wieczerniku w Dniu Pięćdziesiątnicy
- znać aklamację: Głosimy śmierć Twoją Panie Jezu
- znać skutki zesłania Ducha Świętego
- wymienić symbole Ducha Świętego
- wiedzieć, że Pan Jezus zesłał Ducha Świętego pięćdziesiąt dni po zmartwychwstaniu
- rozumieć, że Chrystus wezwał apostołów do głoszenia Dobrej Nowiny wszystkim narodom
- znać sposoby pomocy misjonarzom
- znać nazwę uroczystości, w której czcimy Najświętsze Ciało i Krew Pana Jezusa
- podać różnice w wyglądzie ulic na co dzień i w uroczystość Bożego Ciała
- wymienić sposoby uczestnictwa w uroczystości Bożego Ciała
- wiedzieć, że Pan Jezus jest obecny w tabernakulum