WYMAGANIA EDUKACYJNE W KLASIE II
Uczeń kończący klasę drugą powinien:
EDUKACJA POLONISTYCZNA
1) w zakresie umiejętności społecznych warunkujących porozumiewanie się i kulturę języka:
- porozumiewać się z rówieśnikami, z osobami dorosłymi;
- opisywać przedmiot lub sytuację;
- wypowiadać się na podany temat;
- wypowiadać się na temat utworów literackich;
2) w zakresie umiejętności czytania i pisania:
- czytać głośno i płynnie, z uwzględnieniem znaków przestankowych;
- podejmować próby czytania z podziałem na role;
- podejmować próby czytania tekstu po cichu ze zrozumieniem;
- pisać poprawnie litery i prawidłowo je łączyć;
- prawidłowo przepisywać tekst;
- pisać tekst z pamięci;
- pisać pod kierunkiem nauczyciela krótkie wypowiedzi, tj. opis, opowiadanie;
- stosować zasady pisania listów i życzeń;
- stosować wielką literę;
- pisać poprawnie wyrazy w zakresie poznanych reguł ortograficznych;
EDUKACJA MATEMATYCZNA
1) w zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki:
- znajdywać część wspólną zbiorów, złączenia zbiorów; wyodrębniać podzbiory;
- rozumieć pojęcia: zbiór pusty, zbiory rozłączne;
2) w zakresie liczenia i sprawności rachunkowych:
- obliczać sumy i różnice, manipulując konkretami – liczmanami lub przedmiotami realnymi (bez ograniczania zakresu liczbowego), sprawnie dodawać i odejmować w zakresie do 50;
- porównywać dwie dowolne liczby dwucyfrowe w zakresie do 50 (słownie i z użyciem znaków <> =);
- zapisywać i odczytywać liczby dwucyfrowe;
- wskazać pozycję cyfry w liczbie;
- zapisywać liczby słowami;
- wskazać na osi liczbowej wskazane liczby;
- stosować prawo przemienności i łączności dodawania;
- dodawać i odejmować liczby zakresie do 50 z przekroczeniem progu dziesiątkowego;
- rozwiązywać proste zadania tekstowe jednodziałaniowe i dwudziałaniowe;
- rozumieć pojęcia: o tyle więcej, o tyle mniej;
- rozumieć mnożenie jako skrócony zapis dodawania jednakowych składników;
- biegle mnożyć i dzielić w zakresie do 30;
- układać proste zadania tekstowe do podanej formuły;
- rozpoznawać liczby parzyste i nieparzyste;
3) w zakresie geometrii:
- rozpoznawać w otoczeniu i nazywać odcinki prostopadłe i równoległe;
- kreślić linie łamane i podstawowe figury geometryczne;
4) w zakresie czynności wykorzystywanych w codziennych czynnościach matematycznych:
- zapisać datę, wymienić nazwy miesięcy;
- dokonywać prostych obliczeń zegarowych, posługując się godzinami i minutami;
- mierzyć długość różnych elementów, wykorzystując jednostki: metr, centymetr;
- rozumieć pojęcie ważenia i posługiwać się jednostkami: kilogram, dekagram;
- dokonywać prostych obliczeń pieniężnych.
EDUKACJA PRZYRODNICZA
- dostrzegać zmiany zachodzące w przyrodzie; wiedzieć, jakie prace wykonuje się w ogrodzie w poszczególnych porach roku;
- rozróżniać i nazywać części roślin;
- posługiwać się ze zrozumieniem pojęciami: ssak, ptak; znać budowę tych zwierząt i wiedzieć, jakie mamy korzyści ze zwierząt hodowlanych;
- rozróżniać pojęcia: miasto, wieś; dostrzegać różnice, rozumieć wartość pracy mieszkańców miast i wsi;
- znać swój adres zamieszkania;
- rozumieć znaczenia opakowań ekologicznych; znać ich oznaczenia; podawać przykłady działań proekologicznych.
EDUKACJA SPOŁECZNA
- nawiązywać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi;
- pełnić różne role (atrakcyjne i mniej atrakcyjne) w grupie, przestrzega norm przypisanych określonym rolom;
- uczestniczyć we wspólnej zabawie i pracy; dostrzegać i doceniać wkład pracy innych dla uzyskania efektu końcowego;
- czuć się odpowiedzialny za swoje czyny i poczynania grupy;
- znać symbole narodowe (barwy, godło, hymn); rozumieć swą przynależność narodową; potrafić wymienić państwa sąsiadujące z Polską; znać ich charakterystyczne symbole; rozpoznać flagę i hymn Unii Europejskiej;
- być świadomy konsekwencji podejmowanych przez siebie działań; przestrzegać przepisów bezpieczeństwa w stosunku do siebie i innych.
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
- prawidłowo włączać i wyłączać komputer;
- wymienić przykładowe zastosowanie komputera w życiu codziennym;
- rozumieć zagrożenie dla zdrowia wynikające z nieprawidłowego korzystania z komputera;
- znać i potrafi korzystać z narzędzi Przybornika, edytora grafiki Paint do tworzenia własnych projektów graficznych; potrafić dołączyć napisy;
- pisać proste teksty, wprowadzać zmiany w tekście;
- korzystać z programów multimedialnych, wykonywać zadania według scenariusza gry;
- znać budowę strony internetowej, dostrzegać elementy aktywne na stronie internetowej, nawigować po stronach (pasek adresu i odsyłacze);
- przeglądać strony internetowe o podanym adresie;
- świadomie korzystać z Internetu.
EDUKACJA MUZYCZNA
- śpiewać indywidualnie i zbiorowo piosenki z repertuaru dziecięcego;
- śpiewać nazwami solmizacyjnymi dźwięki gamy;
- reagować ruchem na zmiany tempa, dynamiki, wysokości dźwięków;
- akompaniować przy użyciu instrumentów perkusyjnych do piosenek i zabaw ruchowych.
EDUKACJA PLASTYCZNA I TECHNICZNA
- wykonywać prace plastyczne na podstawie własnych przeżyć, utworów literackich i muzycznych;
- projektować i wykonywać prace użytkowe z zastosowaniem układu symetrii;
- nazywać barwy podstawowe i używać ich;
- tworzyć kolory pochodne;
- nazywać barwy ciepłe i zimne i używać ich;
- podejmować próby uwzględniania w pracach proporcji, wielkości i perspektywy;
- rozróżniać właściwości materiałów, starać się właściwe dobierać materiały do wykonywanej pracy;
- dokonywać pomiarów, wykonywać pracę według projektu;
- utrzymywać porządek wokół, sprzątać po sobie i pomagać innym w utrzymywaniu porządku;
- znać podstawowe zasady ruchu drogowego; wiedzieć, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i korzystać ze środków komunikacji, wiedzieć, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku( powiadomić osoby drosłe).
WYCHOWANIE FIZYCZNE
- rozróżniać i nazywać przybory i przyrządy wykorzystywane w zajęciach ruchowych;
- właściwie reagować na komendy, przyjmować pozycje zgodnie z poleceniem nauczyciela;
- rzucać piłką do celu, chwytać, kozłować;
- skakać przez skakankę;
- pokonywać tory przeszkód;
- rozumieć istotę zdrowej rywalizacji;
- współpracować z członkami swojego zespołu;
- przestrzegać ustalonych reguł i zasad;
- przestrzegać zasady fair play.