Szkoła Podstawowa w Pukininie

WYMAGANIA EDUKACYJNE W KLASIE II

Uczeń kończący klasę drugą powinien:

 

EDUKACJA POLONISTYCZNA

1) w zakresie umiejętności społecznych warunkujących porozumiewanie się i kulturę języka:

  • porozumiewać się z rówieśnikami, z osobami dorosłymi;
  • opisywać przedmiot lub sytuację;
  • wypowiadać się na podany temat;
  • wypowiadać się na temat utworów literackich; 

2) w zakresie umiejętności czytania i pisania:

  • czytać głośno i płynnie, z uwzględnieniem znaków przestankowych;
  • podejmować próby czytania z podziałem na role;
  • podejmować próby czytania tekstu po cichu ze zrozumieniem;
  • pisać poprawnie litery i prawidłowo je łączyć;
  • prawidłowo przepisywać tekst;
  • pisać tekst z pamięci;
  • pisać pod kierunkiem nauczyciela krótkie wypowiedzi, tj. opis, opowiadanie;
  • stosować zasady pisania listów i życzeń;
  • stosować wielką literę;
  • pisać poprawnie wyrazy w zakresie poznanych reguł ortograficznych;

 

EDUKACJA MATEMATYCZNA

1) w zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki:

  • znajdywać część wspólną zbiorów, złączenia zbiorów; wyodrębniać podzbiory;
  • rozumieć pojęcia: zbiór pusty, zbiory rozłączne;

2) w zakresie liczenia i sprawności rachunkowych:

  • obliczać sumy i różnice, manipulując konkretami – liczmanami lub przedmiotami realnymi (bez ograniczania zakresu liczbowego), sprawnie dodawać i odejmować w zakresie do 50;
  • porównywać dwie dowolne liczby dwucyfrowe w zakresie do 50 (słownie i z użyciem znaków <> =);
  • zapisywać i odczytywać liczby dwucyfrowe;
  • wskazać pozycję cyfry w liczbie;
  • zapisywać liczby słowami;
  • wskazać na osi liczbowej wskazane liczby;
  • stosować prawo przemienności i łączności dodawania;
  • dodawać i odejmować liczby zakresie do 50 z przekroczeniem progu dziesiątkowego;
  • rozwiązywać proste zadania tekstowe jednodziałaniowe i dwudziałaniowe;
  • rozumieć pojęcia: o tyle więcej, o tyle mniej;
  • rozumieć mnożenie jako skrócony zapis dodawania jednakowych składników;
  • biegle mnożyć i dzielić w zakresie do 30;
  • układać proste zadania tekstowe do podanej formuły;
  • rozpoznawać liczby parzyste i nieparzyste;

3) w zakresie geometrii:

  • rozpoznawać w otoczeniu i nazywać odcinki prostopadłe i równoległe;
  • kreślić linie łamane i podstawowe figury geometryczne;

4) w zakresie czynności wykorzystywanych w codziennych czynnościach matematycznych:

  • zapisać datę, wymienić nazwy miesięcy;
  • dokonywać prostych obliczeń zegarowych, posługując się godzinami i minutami;
  • mierzyć długość różnych elementów, wykorzystując jednostki: metr, centymetr;
  • rozumieć pojęcie ważenia i posługiwać się jednostkami: kilogram, dekagram;
  • dokonywać prostych obliczeń pieniężnych.

 

EDUKACJA PRZYRODNICZA

  • dostrzegać zmiany zachodzące w przyrodzie; wiedzieć, jakie prace wykonuje się w ogrodzie w poszczególnych porach roku;
  • rozróżniać i nazywać części roślin;
  • posługiwać się ze zrozumieniem pojęciami: ssak, ptak; znać budowę tych zwierząt i wiedzieć, jakie mamy korzyści ze zwierząt hodowlanych;
  • rozróżniać pojęcia: miasto, wieś; dostrzegać różnice, rozumieć wartość pracy mieszkańców miast i wsi;
  • znać swój adres zamieszkania;
  • rozumieć znaczenia opakowań ekologicznych; znać ich oznaczenia; podawać przykłady działań proekologicznych.

 

EDUKACJA SPOŁECZNA

  • nawiązywać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi;
  • pełnić różne role (atrakcyjne i mniej atrakcyjne) w grupie, przestrzega norm przypisanych określonym rolom;
  •  uczestniczyć we wspólnej zabawie i pracy; dostrzegać i doceniać wkład pracy innych dla uzyskania efektu końcowego;  
  • czuć się odpowiedzialny za swoje czyny i poczynania grupy;
  • znać symbole narodowe (barwy, godło, hymn);  rozumieć swą przynależność narodową; potrafić wymienić państwa sąsiadujące z Polską; znać ich charakterystyczne symbole; rozpoznać flagę i hymn Unii Europejskiej;
  • być świadomy konsekwencji podejmowanych przez siebie działań; przestrzegać przepisów bezpieczeństwa w stosunku do siebie i innych.

 

ZAJĘCIA KOMPUTEROWE

  • prawidłowo włączać i wyłączać komputer;
  • wymienić przykładowe zastosowanie komputera w życiu codziennym;
  • rozumieć zagrożenie dla zdrowia wynikające z nieprawidłowego korzystania z komputera;
  • znać i potrafi korzystać z narzędzi Przybornika, edytora grafiki Paint do tworzenia własnych projektów graficznych; potrafić dołączyć napisy;
  • pisać proste teksty, wprowadzać zmiany w tekście;
  • korzystać z programów multimedialnych, wykonywać zadania według scenariusza gry;
  • znać budowę strony internetowej, dostrzegać elementy aktywne na stronie internetowej, nawigować po stronach (pasek adresu i odsyłacze);
  • przeglądać strony internetowe o podanym adresie;  
  • świadomie korzystać z Internetu.

 

EDUKACJA MUZYCZNA

  • śpiewać indywidualnie i zbiorowo piosenki z repertuaru dziecięcego;
  • śpiewać nazwami solmizacyjnymi dźwięki gamy;
  • reagować ruchem na zmiany tempa, dynamiki, wysokości dźwięków;
  • akompaniować przy użyciu instrumentów perkusyjnych do piosenek i zabaw ruchowych.

 

EDUKACJA PLASTYCZNA I TECHNICZNA

  • wykonywać prace plastyczne na podstawie własnych przeżyć, utworów literackich i muzycznych;
  • projektować i wykonywać prace użytkowe z zastosowaniem układu symetrii;
  • nazywać barwy podstawowe i używać ich;
  • tworzyć kolory pochodne;
  • nazywać barwy ciepłe i zimne i używać ich;
  • podejmować próby uwzględniania w pracach proporcji, wielkości i perspektywy;
  •  rozróżniać właściwości materiałów, starać się właściwe dobierać materiały do wykonywanej pracy;
  • dokonywać pomiarów, wykonywać pracę według projektu;
  • utrzymywać porządek wokół, sprzątać po sobie i pomagać innym w utrzymywaniu porządku;
  • znać podstawowe zasady ruchu drogowego; wiedzieć, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i korzystać ze środków komunikacji, wiedzieć, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku( powiadomić osoby drosłe).

 

WYCHOWANIE FIZYCZNE

  • rozróżniać i nazywać przybory i przyrządy wykorzystywane w zajęciach ruchowych;
  • właściwie reagować na komendy, przyjmować pozycje zgodnie z poleceniem nauczyciela;
  • rzucać piłką do celu, chwytać, kozłować;
  • skakać przez skakankę;
  • pokonywać tory przeszkód;
  • rozumieć istotę zdrowej rywalizacji;
  • współpracować z członkami swojego zespołu;
  • przestrzegać ustalonych reguł i zasad;
  • przestrzegać zasady fair play.