Wymagania edukacyjne dla klasy III
w roku szkolnym 2020/2021
Edukacja polonistyczna:
- Wypowiada się w różnych formach, potrafi ułożyć kilkuzdaniową wypowiedź na dany temat;
- Dba o umiejętny dobór właściwych form komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych;
- Uczestniczy w rozmowach: prezentuje własne zdanie, potrafi je uzasadnić;
- Poszerza struktury składniowe oraz zakres słownictwa, wykorzystując omawiane treści nauczania;
- Nadaje tytuły ilustracjom do omawianych tekstów;
- Omawia i opowiada historyjki obrazkowe, analizuje postępowanie bohaterów i potrafi je ocenić;
- Samodzielnie opowiada przeczytane i wysłuchane teksty;
- Tworzy dialogi w scenkach dramowych i autoprezentacjach, konstruuje własne wypowiedzi, biorąc udział w scenkach dramowych i autoprezentacjach;
- Odtwarza teksty z pamięci: wiersze, piosenki, fragmenty prozy, odpowiednio intonując i uwzględniając zasady interpunkcji;
- Stara się dbać o kulturę wypowiedzi: poprawnie artykułuje głoski, stosuje pauzy, właściwą intonację przy wypowiadaniu różnego rodzaju zdań.
- Słucha ze zrozumieniem poleceń składających się ze zdań wielokrotnie złożonych;
- Uważnie słucha wypowiedzi innych i potrafi wykorzystać przekazane informacje;
- Wykonuje złożone polecenia wypowiedziane przez nauczyciela i kolegów;
- Słucha ze zrozumieniem i w skupieniu odpowiednich do wieku wierszy, opowiadań, piosenek i innych utworów literackich, w tym dłuższych fragmentów lektur (czytanych przez nauczyciela, słuchanych z płyty CD);
- Aktywnie uczestniczy w rozmowach, potrafi odnieść się do wypowiedzi innych.
- Pisze czytelnie, kształtnie i płynnie;
- Przepisuje zdania złożone i dłuższe teksty;
- Poprawnie rozmieszcza tekst na stronie;
- Uzupełnia zdania z lukami;
- Poprawnie przepisuje ze słuchu i z pamięci zdania proste i złożone oraz krótkie teksty;
- Samodzielnie, poprawnie układa i zapisuje życzenia, zaproszenia, listy prywatne, krótkie opisy, krótkie opowiadania, kilkuzdaniowe wypowiedzi na dowolny temat (na podstawie opracowanych tekstów oraz twórcze);
- Stara się dbać o estetykę i poprawność graficzną pisma;
- Prawidłowo dobiera wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym i bliskoznacznym;
- Samodzielnie wykonuje pisemne zadania domowe.
- Potrafi samodzielnie, wyraziście i z zachowaniem ekspresji czytać omawiany tekst;
- Potrafi samodzielnie, wyraziście i z zachowaniem ekspresji odczytać nowy tekst;
- Odnajduje w tekście informacje oraz fragmenty na określone tematy i wyciąga wnioski;
- Rozpoznaje w tekście literackie formy użytkowe: notatka do kroniki, list;
- Analizuje, pod kierunkiem nauczyciela, przeczytane utwory: wskazuje głównych i drugoplanowych bohaterów, dokonuje oceny ich postępowania, zaznacza wybrane fragmenty tekstu, układa dalszy ciąg wydarzeń;
- Czyta lektury wskazane przez nauczyciela;
- Zna różne teksty literackie: opowiadanie, baśń, legendę, wiersz, teksty popularnonaukowe, komiksy, kroniki;
- Przejawia wrażliwość estetyczną i rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi;
- W miarę możliwości korzysta ze zbiorów bibliotecznych (encyklopedii) i innych źródeł informacji (Internetu).
- Rozpoznaje i tworzy samodzielnie wszystkie rodzaje zdań;
- Dokonuje przekształceń zdań;
- Grupuje wyrazy według cech znaczeniowych: nazw osób, zwierząt, roślin i rzeczy;
- Odnajduje w zdaniu wyrazy określające czynności, wskazuje określenia rzeczownika;
- Dobiera słownictwo do podanego tematu;
- Potrafi rozwinąć zdanie.
- Zapisuje wielką literą: nazwy popularnych zabytków, niektóre tytuły książek i czasopism, przydomki;
- Rozumie funkcję przecinka i stosuje go przy wyliczaniu;
- Zna zastosowanie dwukropka przy wyliczaniu;
- Dba o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną podczas pisania ze słuchu oraz tekstów pisanych samodzielnie.
Edukacja matematyczna
- Odczytuje i zapisuje liczby od 0 do 1000, liczy w przód i w tył po jeden, po dziesięć i po sto w zakresie 1000;
- Potrafi przyporządkować liczbę do konkretnych elementów w zbiorze;
- Porównuje liczby w zakresie 1000, używając określeń: „większa”, „mniejsza”, „równa”, stosuje znaki: =,;
- Wskazuje liczby parzyste i nieparzyste w zakresie 1000;
- Rozumie porządkowy aspekt liczby;
- Dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 z przekroczeniem progu;
- Wie, że dodawanie i odejmowanie to działania odwrotne (sprawdza wynik dodawania za pomocą odejmowania i odwrotnie);
- Stosuje przemienność dodawania (wie, że kolejność dodawania składników nie ma wpływu na wynik);
- Mnoży i dzieli liczby w zakresie 100; Wie, że mnożenie i dzielenie to działania wzajemnie odwrotne (sprawdza wynik
- dzielenia za pomocą mnożenia i odwrotnie);
- Stosuje przemienność mnożenia (wie, że kolejność mnożenia czynników nie ma wpływu na wynik);
- Rozwiązuje łatwe równania z niewiadomą w postaci okienka (wspomagane rysunkami lub schematami);
- Rozwiązuje jednodziałaniowe zadania z treścią (wspomagane schematami lub rysunkami);
- Rysuje ilustracje do zadań z treścią;
- Układa pytania do treści zadań;
- Wskazuje i poprawia błędy w treści zadań;
- Rozwiązuje zadania na porównywanie różnicowe;
- Oblicza obwody figur geometrycznych: trójkąta, kwadratu, prostokąta (miarę wyraża w centymetrach);
- Mierzy długości za pomocą metra krawieckiego, taśmy mierniczej (miarę wyraża
w centymetrach); - Rozwiązuje zadania z treścią i wykonuje obliczenia dotyczące miar bez wyrażeń dwumianowanych;
- Mierzy i rysuje odcinki o długości wyrażonej w centymetrach i milimetrach, porównuje ich długość;
- Waży przedmioty, wagę wyraża w gramach, dekagramach i kilogramach (nie zamieniając jednostek);
- Porównuje wagę przedmiotu, używając określeń: „cięższy”, „lżejszy”, „waży tyle samo”, stosuje znaki (=,) pomiędzy wartościami wagi wyrażonymi w tych samych jednostkach;
- Szacuje wagi różnych przedmiotów;
- Wykonuje obliczenia dotyczące wagi i pojemności;
- Rozpoznaje monety o wartości: 10 groszy, 20 groszy, 50 groszy, 1 złoty, 2 złote, 5 złotych oraz banknoty: 10 złotych, 20 złotych, 50 złotych, 100 złotych, 200 złotych;
- Zna wartość pieniędzy (potrafi dobierać monety o niższym nominale, aby stanowiły wartość monety, czy banknotu o wyższym nominale, potrafi wybrać monety, którymi może zapłacić za dany produkt, potrafi obliczyć resztę, którą powinien otrzymać, płacąc za dany produkt, porównuje wartości monet i banknotów, używając odpowiednich określeń i znaków);
- Zna nazwy pór roku, miesięcy, dni tygodnia i potrafi je zapisywać;
- Czyta i zapisuje daty;
- Zna liczbę dni w poszczególnych miesiącach;
- Odczytuje i zaznacza godziny na zegarze w systemie dwudziestoczterogodzinnym;
- Wykonuje obliczenia kalendarzowe i zegarowe.
Edukacja przyrodnicza
- Potrafi opisać sposoby odżywiania się zwierząt;
- Wie, na czym polega praca: sadownika, rolnika, ogrodnika, pszczelarza;
- Rozumie komunikaty pogodowe podawane w środkach masowego przekazu;
- Wie, jakie spotyka się zagrożenia wynikające z działalności człowieka (palenie śmieci, wypalanie łąk, kłusownictwo, hałas);
- Rozumie, na czym polegają zagrożenia ze strony przyrody: (huragan, lawina, śnieżyca), wie, jak należy zachować się w takich sytuacjach;
- Wskazuje, rozróżnia i nazywa charakterystyczne cechy krajobrazów Polski (krajobraz nadmorski, górski, nizinny) ;
- Potrafi wyjaśnić jak funkcjonuje przyroda w różnych porach roku;
- Wie, czym grozi spożycie lub dotknięcie roślin trujących;
- Umie opisać życie w ekosystemie pola i zbiorników wodnych ( wymienia nazwy podstawowych zwierząt i roślin wodnych, nazywa różne zbiorniki wodne, zna warunki życia organizmów w danym środowisku);
- Potrafi omówić znaczenie lasu dla człowieka;
- Wie, jaki jest wpływ przyrody nieożywionej ( skały i minerały: glina, węgiel, sól) na życie ludzi, zwierząt i roślin.
Edukacja społeczna
- Aktywnie uczestniczy w życiu szkoły, zna jej tradycje, wie co to jest sztandar szkoły, stara się uczestniczyć w szkolnych uroczystościach;
- Szanuje symbole narodowe, zna ważniejsze wydarzenia historyczne, potrafi wyliczyć
- nazwiska wybitnych Polaków oraz ich osiągnięcia;
- Umie wskazać symbole, kojarzące się z ważnymi miastami Polski;
- Potrafi wskazać na mapie ważne miasta i miejsca Polski (góry, rzeki) ;
- Zna swoją miejscowość, potrafi opowiedzieć o jej przeszłości;
- Umie wskazać zabytki i pomniki w regionie, w którym mieszka;
- Podejmuje obowiązki domowe, stara się dobrze je wypełniać, rozumie potrzebę ich wykonywania;
- Stara się uczestniczyć w uroczystościach lokalnych;
- Zna ważne osobistości, pochodzące z rodzinnej miejscowości lub najbliższej okolicy.
Edukacja plastyczno-techniczna
- Rozumie pojęcia: „scena rodzajowa”, „autoportret”, „sztuka nowoczesna”;
- Umiejscawia i nazywa wybrane budowle Europy i świata: Koloseum, Wieżę Eiffla, Akropol, operę w Sydney, Statuę Wolności ;
- Zna dyscypliny sztuki: fotografię, film, przekazy medialne, rzemiosło artystyczne;
- Potrafi stworzyć przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej regionu, w którym mieszka (pisanki, palmy, kompozycje z bibułki);
- Zapoznaje się z przeznaczeniem: komputera, laptopa, telefonu komórkowego (porównuje różne modele, ceny, wygląd zewnętrzny);
- Zapoznaje się z budową roweru, poznaje działanie prądnicy rowerowej, uczy się, jak dbać o rower;
- Potrafi korzystać ze środków komunikacji dostępnych w miejscu zamieszkania oraz wie, z jakich środków transportu korzystają ludzie mieszkający w różnych częściach Polski.
Edukacja muzyczna
- Zna piosenki oraz kanony;
- Zna melodię i słowa trzech zwrotek hymnu Polski;
- Realizuje rytmy poprzez rytmiczne recytowanie przysłów, gesty, ruchy i grę na instrumentach;
- Reaguje na zmiany metrum, tempa, dynamiki;
- Zna podstawowe kroki trojaka oraz innego tańca ludowego;
- Aktywnie słucha muzyki;
- Rozpoznaje i odróżnia głosy wokalne: sopran, bas;
- Określa charakter utworów, odróżnia wykonanie solowe od zespołowego;
- Zna podstawy zapisu nutowego (półnuta, cała nuta, pauza półnutowa);
- Rozpoznaje wysokości nut: si, do górne;
- Potrafi zagrać na instrumentach proste schematy rytmu, melodii do akompaniamentu, improwizuje utwory muzyczne z zachowaniem odpowiedniej artykulacji;
- Zna podstawy gry na flecie i kontynuuje naukę gry na dzwonkach.
Zajęcia komputerowe
- Potrafi korzystać z podstawowych funkcji komputera oraz obsługiwać programy komputerowe Word, Paint, PowerPoint;
- Potrafi w miarę potrzeb korzystać z Internetu jako źródła informacji;
- Zna różne adresy Internetowe;
- Odczytuje emotikony jako zakodowane uczucia i nastroje.
Wychowanie fizyczne:
- rozróżniać i nazywać przybory i przyrządy wykorzystywane w zajęciach ruchowych;
- właściwie reagować na komendy, przyjmować pozycje zgodnie z poleceniem nauczyciela;
- rzucać piłką do celu, chwytać, kozłować;
- skakać przez skakankę;
- pokonywać tory przeszkód;
- rozumieć istotę zdrowej rywalizacji;
- współpracować z członkami swojego zespołu;
- przestrzegać ustalonych reguł i zasad;
- przestrzegać zasady fair play.