Szkoła Podstawowa w Pukininie

Wymagania edukacyjne z religii

Klasa III Szkoła Podstawowa

Program – AZ-1-01/10
Podręcznik: Przyjmujemy Pana JezusaAZ-13-01/10-PO-1/13

Imprimatur N. 1322/2013

Uczeń w klasie III powinien:

  • wyjaśnia, na czym polega koleżeństwo i przyjaźń;
  • rozumie potrzebę wzajemnego budowania przyjacielskich relacji;
  • wie, że należy dbać i pielęgnować relacje z innymi;
  • rozumie, że modlitwa jest spotkaniem i znakiem przyjaźni z Bogiem;
  • wymienia sytuacje, w których modlił się Jezus;
  • zna i rozpoznaje różne formy modlitwy;
  • rozumie, że podczas modlitwy jest obecny Pan Jezus;
  • doskonali umiejętność modlitwy dziękczynnej; prośby; przeproszenia;
  • wie, że w modlitwie oddaje cześć Bogu, wychwalając Go;
  • wskazuje różne formy modlitwy;
  • wie, na czym polega Modlitwa różańcowa i potrafi modlić się na różańcu;
  • wie, że Maryja w Fatimie prosiła o odmawianie Modlitwy różańcowej;
  • umie wymienić cztery części Różańca;
  • rozumie, że Jezus jest Przyjacielem, który chce i może pomóc nam w życiu;
  • rozumie potrzebę i sens codziennej modlitwy;
  • wymienia sprawy, które może powierzyć Jezusowi w modlitwie;
  • wie, że Jezus słowem i przykładem zachęca nas do wytrwałej modlitwy;
  • wie, że Bóg dał ludziom zasady postępowania, które nazywamy Dekalogiem;
  • wyjaśnia, czym są dla nas przykazania;
  • zna treść pierwszego przykazania Bożego; wyjaśnia teść pierwszego przykazania;
  • zna treść drugiego przykazania Bożego; wyjaśnia treść drugiego przykazania;
  • zna treść trzeciego przykazania Bożego; wyjaśnia, w jaki sposób wypełnia trzecie    przykazanie;
  • rozumie, że odpoczynek niedzielny jest potrzebny człowiekowi;  podaje  przykłady właściwego spędzania czasu w dni świąteczne;
  • zna treść czwartego przykazania Bożego;  wyjaśnia, w jaki sposób wypełnia czwarte przykazanie; podaje przykłady;
  • zna treść piątego, szóstego i dziewiątego przykazania Bożego;  wyjaśnia, w jaki sposób wypełnia je;
  • zna treść siódmego, ósmego i dziesiątego przykazania Bożego; podaje przykłady troski o własność swoją i cudzą;
  • wyjaśnia, na czym polega postawa prawdomówności i uczciwości;
  • wie, które przykazanie jest największe;
  • zna przykazanie miłości Pana Boga i bliźniego; podaje przykłady realizacji przykazania miłości Pana Boga i bliźniego w codziennym życiu;
  • wie, że życie człowieka na ziemi kończy się w momencie śmierci;
  • wie, w jaki sposób zareagował Pan Jezus na wiadomość o śmierci Łazarza;
  • zna sposoby pomocy tym, którzy odeszli;
  • rozumie potrzebę modlitwy za zmarłych, ofiarowania Eucharystii oraz czynienia dobra w ich intencji;
  • zna przykazania kościelne; wyjaśnia treść przykazań kościelnych;
  • wie, co to jest sumienie; zna nazwę pierwszego warunku sakramentu pokuty  i pojednania;
  • wie, że przyczyną smutku jest także grzech;
  • wie, na czym polega żal za grzechy;
  • wie, że po popełnieniu zła należy się poprawi;
  • zna treść trzeciego warunku sakramentu pokuty i pojednania;
  • wyjaśnia, na czym polega mocne postanowienie poprawy;
  • zna miejsce, w którym dokonuje się wyznanie grzechów; wskazuje Osobę, która przebacza nam grzechy;
  • umie formułę spowiedzi świętej;
  • zna nazwę piątego warunku sakramentu pokuty i pojednania;
  • podaje przykłady zadośćuczynienia Panu Bogu i bliźnim;
  • posługuje się książeczką do nabożeństwa w celu odnalezienia modlitwy zadanej jako pokuta ;
  • wie, kto złożył ofiarę doskonałą na przebłaganie za grzechy całego świata;
  • wymienia sposoby przygotowania się do godnego celebrowania liturgii;
  • zna na pamięć mszalny akt pokuty („Spowiadam się Bogu…”);
  • wskazuje, że słowo Boże prowadzi nas drogą zbawienia; wskazuje osoby ze wspólnoty Kościoła, które pomagają w rozumieniu tekstów Pisma Świętego;
  • zna strukturę czytań w liturgii słowa;  uzasadnia, dlaczego Ewangelia jest najważniejszą częścią liturgii słowa;
  • formułuje wezwania modlitwy powszechnej;
  • wymienia dary, jakie składane są na ołtarzu;
  • odpowiada na wezwania z prefacji;
  • przyjmuje właściwą postawę ciała podczas przeistoczenia;
  • umie rozróżnić chleb zwykły od Chleba Eucharystycznego;
  • wyjaśnia, na czym polega modlitwa; podaje przykłady, jak może się modlić do Boga;
  • wyjaśnia podstawowe gesty, znaki i symbole liturgiczne;
  • wie, co to znaczy godnie przyjąć Komunię Świętą;
  • zna na pamięć słowa: „Panie nie jestem godzien, abyś przyszedł do mnie, ale powiedz tylko słowo, a będzie uzdrowiona dusza moja”;
  • wie, jak należy się godnie przygotować na spotkanie z Panem Jezusem;
  • wie, co to jest Komunia Święta;
  • wie, pod jaką postacią przychodzi Jezus w Eucharystii;
  • zna modlitwę Chwała i dziękczynienie;
  • rozumie, że Komunia Święta utrzymuje nas w stanie łaski;
  • wie, czym jest błogosławieństwo;
  • wie, że zakończenie Mszy Świętej jest rozesłaniem, że jesteśmy posłani, by świadczyć o Bogu;
  • rozumie, że chrześcijanin ma żyć słowem Bożym i być światłem świata;
  • wie, że Pan Jezus posłał swoich uczniów, aby głosili Ewangelię;
  • wskazuje, jak mają postępować uczniowie Pana Jezusa;
  • wskazuje, w czym może naśladować postaci biblijne i świętych

 

MODLITWY W KLASIE III

·   Główne prawdy wiary
·   Osiem błogosławieństw
·   Przykazania kościelne
·   Cnoty Boskie
·   Grzechy główne
·   Sakramenty święte
·   Cnoty główne
·   Uczynki miłosierdzia względem duszy
·   Uczynki miłosierdzia względem ciała
·   Najważniejsze dobre uczynki
·   Warunki dobrej spowiedzi