Wymagania edukacyjne z religii
Klasa III Szkoła Podstawowa
Program – AZ-1-01/10
Podręcznik: Przyjmujemy Pana Jezusa– AZ-13-01/10-PO-1/13
Imprimatur N. 1322/2013
Uczeń w klasie III powinien:
- wyjaśnia, na czym polega koleżeństwo i przyjaźń;
- rozumie potrzebę wzajemnego budowania przyjacielskich relacji;
- wie, że należy dbać i pielęgnować relacje z innymi;
- rozumie, że modlitwa jest spotkaniem i znakiem przyjaźni z Bogiem;
- wymienia sytuacje, w których modlił się Jezus;
- zna i rozpoznaje różne formy modlitwy;
- rozumie, że podczas modlitwy jest obecny Pan Jezus;
- doskonali umiejętność modlitwy dziękczynnej; prośby; przeproszenia;
- wie, że w modlitwie oddaje cześć Bogu, wychwalając Go;
- wskazuje różne formy modlitwy;
- wie, na czym polega Modlitwa różańcowa i potrafi modlić się na różańcu;
- wie, że Maryja w Fatimie prosiła o odmawianie Modlitwy różańcowej;
- umie wymienić cztery części Różańca;
- rozumie, że Jezus jest Przyjacielem, który chce i może pomóc nam w życiu;
- rozumie potrzebę i sens codziennej modlitwy;
- wymienia sprawy, które może powierzyć Jezusowi w modlitwie;
- wie, że Jezus słowem i przykładem zachęca nas do wytrwałej modlitwy;
- wie, że Bóg dał ludziom zasady postępowania, które nazywamy Dekalogiem;
- wyjaśnia, czym są dla nas przykazania;
- zna treść pierwszego przykazania Bożego; wyjaśnia teść pierwszego przykazania;
- zna treść drugiego przykazania Bożego; wyjaśnia treść drugiego przykazania;
- zna treść trzeciego przykazania Bożego; wyjaśnia, w jaki sposób wypełnia trzecie przykazanie;
- rozumie, że odpoczynek niedzielny jest potrzebny człowiekowi; podaje przykłady właściwego spędzania czasu w dni świąteczne;
- zna treść czwartego przykazania Bożego; wyjaśnia, w jaki sposób wypełnia czwarte przykazanie; podaje przykłady;
- zna treść piątego, szóstego i dziewiątego przykazania Bożego; wyjaśnia, w jaki sposób wypełnia je;
- zna treść siódmego, ósmego i dziesiątego przykazania Bożego; podaje przykłady troski o własność swoją i cudzą;
- wyjaśnia, na czym polega postawa prawdomówności i uczciwości;
- wie, które przykazanie jest największe;
- zna przykazanie miłości Pana Boga i bliźniego; podaje przykłady realizacji przykazania miłości Pana Boga i bliźniego w codziennym życiu;
- wie, że życie człowieka na ziemi kończy się w momencie śmierci;
- wie, w jaki sposób zareagował Pan Jezus na wiadomość o śmierci Łazarza;
- zna sposoby pomocy tym, którzy odeszli;
- rozumie potrzebę modlitwy za zmarłych, ofiarowania Eucharystii oraz czynienia dobra w ich intencji;
- zna przykazania kościelne; wyjaśnia treść przykazań kościelnych;
- wie, co to jest sumienie; zna nazwę pierwszego warunku sakramentu pokuty i pojednania;
- wie, że przyczyną smutku jest także grzech;
- wie, na czym polega żal za grzechy;
- wie, że po popełnieniu zła należy się poprawi;
- zna treść trzeciego warunku sakramentu pokuty i pojednania;
- wyjaśnia, na czym polega mocne postanowienie poprawy;
- zna miejsce, w którym dokonuje się wyznanie grzechów; wskazuje Osobę, która przebacza nam grzechy;
- umie formułę spowiedzi świętej;
- zna nazwę piątego warunku sakramentu pokuty i pojednania;
- podaje przykłady zadośćuczynienia Panu Bogu i bliźnim;
- posługuje się książeczką do nabożeństwa w celu odnalezienia modlitwy zadanej jako pokuta ;
- wie, kto złożył ofiarę doskonałą na przebłaganie za grzechy całego świata;
- wymienia sposoby przygotowania się do godnego celebrowania liturgii;
- zna na pamięć mszalny akt pokuty („Spowiadam się Bogu…”);
- wskazuje, że słowo Boże prowadzi nas drogą zbawienia; wskazuje osoby ze wspólnoty Kościoła, które pomagają w rozumieniu tekstów Pisma Świętego;
- zna strukturę czytań w liturgii słowa; uzasadnia, dlaczego Ewangelia jest najważniejszą częścią liturgii słowa;
- formułuje wezwania modlitwy powszechnej;
- wymienia dary, jakie składane są na ołtarzu;
- odpowiada na wezwania z prefacji;
- przyjmuje właściwą postawę ciała podczas przeistoczenia;
- umie rozróżnić chleb zwykły od Chleba Eucharystycznego;
- wyjaśnia, na czym polega modlitwa; podaje przykłady, jak może się modlić do Boga;
- wyjaśnia podstawowe gesty, znaki i symbole liturgiczne;
- wie, co to znaczy godnie przyjąć Komunię Świętą;
- zna na pamięć słowa: „Panie nie jestem godzien, abyś przyszedł do mnie, ale powiedz tylko słowo, a będzie uzdrowiona dusza moja”;
- wie, jak należy się godnie przygotować na spotkanie z Panem Jezusem;
- wie, co to jest Komunia Święta;
- wie, pod jaką postacią przychodzi Jezus w Eucharystii;
- zna modlitwę Chwała i dziękczynienie;
- rozumie, że Komunia Święta utrzymuje nas w stanie łaski;
- wie, czym jest błogosławieństwo;
- wie, że zakończenie Mszy Świętej jest rozesłaniem, że jesteśmy posłani, by świadczyć o Bogu;
- rozumie, że chrześcijanin ma żyć słowem Bożym i być światłem świata;
- wie, że Pan Jezus posłał swoich uczniów, aby głosili Ewangelię;
- wskazuje, jak mają postępować uczniowie Pana Jezusa;
- wskazuje, w czym może naśladować postaci biblijne i świętych
MODLITWY W KLASIE III
· Główne prawdy wiary
· Osiem błogosławieństw
· Przykazania kościelne
· Cnoty Boskie
· Grzechy główne
· Sakramenty święte
· Cnoty główne
· Uczynki miłosierdzia względem duszy
· Uczynki miłosierdzia względem ciała
· Najważniejsze dobre uczynki
· Warunki dobrej spowiedzi