Szkoła Podstawowa w Pukininie

Terapia SI – co to takiego?

Terapia SI to zespół działań – ćwiczeń, zabaw i aktywności, które mają za zadanie wyzwalanie konkretnych reakcji sensorycznych, dzięki czemu następuje poprawa organizacji wrażeń zmysłowych. Terapia SI jest prowadzona przez terapeutę integracji sensorycznej w specjalnie do tego celu przygotowanej pracowni i z użyciem pomocy do Integracji Sensorycznej. Celem terapii SI jest kontrolowana stymulacja wszystkich systemów zmysłowych, która wpływa na poprawę funkcjonowania w  sferze emocjonalnej i motorycznej.

 

Terapia SI – na czym polegają zaburzenia integracji sensorycznej?

Mózg rejestruje, przetwarza i selekcjonuje odbierane przez układy zmysłów z własnego ciała i środowiska zewnętrznego informacje, w konsekwencji wywołuje odpowiednią reakcję umożliwiającą modyfikowanie i adaptowanie otoczenia do swoich potrzeb. Niewłaściwe reakcje i działanie któregoś zmysłu może prowadzić do zaburzeń integracji sensorycznej. Zaburzenia te najczęściej rozpoznaje się u dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym. Dzieje się to w oparciu o diagnozę, bardzo ważne jest uwzględnienie potrzeb dziecka oraz oczekiwań rodziców. 

Zaburzenia integracji sensorycznej – skąd się biorą?

 Czynnikami prowadzącymi do zaburzeń SI mogą być:

  • uwarunkowania genetyczne lub dziedziczne,
  • przebieg ciąży i porodu ( palenie papierosów, substancje szkodliwe dla płodu, picie alkoholu, używki, mnoga ciąża, przedwczesny poród, niska masa urodzeniowa, stres dziecka wywołany cięciem cesarskim, żółtaczka, niedostateczna stymulacja, hospitalizacja),
  • inne czynniki ( aktualnie problem zaburzeń integracji sensorycznej dotyczy około 10-15% dzieci).

 

Terapia SI – wskazania

Wskazania do zajęć Integracji Sensorycznej obejmują zaburzenia, dysfunkcje i schorzenia, którym zaburzenia przetwarzania sensorycznego mogą towarzyszyć. Można tutaj wymienić:

  • autyzm,
  • ADHD,
  • mózgowe porażenie dziecęce,
  • zespół Downa,
  • problemy z koncentracją,
  • dyspraksję,
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo –ruchowej,
  • zbyt niski lub bardzo wysoki poziom aktywności,
  • opóźniony rozwój mowy,
  • nadmierną wrażliwość (wzrok, słuch, ruch, dotyk),
  • podwrażliwość przedsionkowa, proprioceptywna, dotykowa, słuchowa,
  • trudności w nauce (odwracanie liter, brak stabilizacji pola widzenia, opuszczanie linijek przy przepisywaniu z tablicy),
  • upośledzenie czynności motoryki dużej i małej (problem z trzymaniem długopisu, wycinaniem, nieprawidłowa pozycja podczas siedzenia przy stoliku),
  • usprawnianie funkcji poznawczych.