Szkoła Podstawowa w Pukininie

Wymagania edukacyjne dla ucznia kończącego klasę I

 

1. Edukacja polonistyczna:

a) rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy,

b) zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty,

c) pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, pisze z pamięci; dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii),

d) posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie,

e) interesuje się książką i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych utworów(np. baśni, opowiadań, wierszy), w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela,

 

2. Edukacja matematyczna:

a) sprawnie liczy obiekty (dostrzega regularności dziesiątkowego systemu liczenia), wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres do 20); zapisuje liczby cyframi (zakres do 10),

b) wyznacza sumy (dodaje) i różnice (odejmuje), manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych, np. na palcach; sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie do 10, poprawnie zapisuje te działania,

c) zapisuje rozwiązanie zadania z treścią przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji, stosując zapis cyfrowy i znaki działań;

d) mierzy długość, posługując się np. linijką; porównuje długości obiektów,

e) potrafi ważyć przedmioty; różnicuje przedmioty cięższe, lżejsze,

f) nazywa dni w tygodniu i miesiące w roku; orientuje się, do czego służy kalendarz, i potrafi z niego korzystać; rozpoznaje czas na zegarze,

g) zna będące w obiegu monety i banknot o wartości 10 zł; zna wartość nabywczą monet i radzi sobie w sytuacji kupna i sprzedaży.

 

3. Edukacja przyrodnicza:

a) rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych,

b) zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie w sen zimowy,

c) wymienia warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w gospodarstwie domowym, w szkolnych uprawach i hodowlach itp.; prowadzi proste hodowle i uprawy (w szczególności w kąciku przyrody),

d) zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka,

e) zna zagrożenia ze strony zwierząt (niebezpieczne i chore zwierzęta) i roślin (np. trujące owoce, liście, grzyby) i wie, jak zachowaćsięw sytuacji zagrożenia,

f) wie, że należy oszczędzać wodę i segregować śmieci,

g) nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku.

 

4. Zajęcia komputerowe:

a) posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: uruchamia program, korzystając z myszy i klawiatury,

b) wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać własnego zdrowia,

c) stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.

 

5. Edukacja muzyczna:

a) powtarza prostą melodię; śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego, wykonuje śpiewanki i rymowanki,

b) odtwarza proste rytmy głosem i na instrumentach perkusyjnych,

c) świadomie i aktywnie słucha muzyki, potem wyraża swe doznania werbalnie i niewerbalnie.

 

6. Edukacja plastyczna:

a) posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura,

b) ilustruje sceny i sytuacje,

c) wykonuje proste rekwizyty (np. lalkę, pacynkę),

d) rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki: architekturę (także architekturę zieleni),malarstwo, rzeźbę, grafikę; wypowiada się na ich temat.

 

7. Zajęcia techniczne:

a) zna ogólne zasady działania urządzeń domowych (np. latarki, odkurzacza, zegara),

b) utrzymuje porządek wokół siebie (na swoim stoliku, w sali zabaw, szatni i w ogrodzie), sprząta po sobie i pomaga innym w utrzymywaniu porządku,

c) zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń technicznych,

d) wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach (w tym na rowerze) i korzystać ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku, np. umie powiadomić dorosłych, zna telefony alarmowe.

 

8. Wychowanie fizyczne:

Potrafi:

a) chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość, toczyć ją i kozłować,

b) pokonywać przeszkody naturalne i sztuczne,

c) wykonywać ćwiczenia równoważne;

d) dba o to, aby prawidłowo siedzieć w ławce, przy stole itp.;

 

9. Edukacja społeczna:

1) potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi; wie, że warto być odważnym, mądrym i pomagać potrzebującym; wie, że nie należy kłamać lub zatajać prawdy;

2) współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych, grzecznie zwraca się do innych w szkole, w domu i na ulicy;

3) wie, co wynika z przynależności do rodziny, jakie są relacje między najbliższymi, wywiązuje się z powinności wobec nich;

4) ma rozeznanie, że pieniądze otrzymuje się za pracę; dostosowuje swe oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny;

5) zna zagrożenia ze strony ludzi; wie, do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc;

6) wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można i dlaczego;

7) potrafi wymienić status administracyjny swojej miejscowości (wieś, miasto); wie, czym zajmuje się np. policjant, strażak, lekarz, weterynarz; wie, jak można się do nich zwrócić o pomoc;

8) wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a Polska znajduje się w Europie; zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn narodowy), rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej.