Wymagania edukacyjne dla ucznia kończącego klasę I
1. Edukacja polonistyczna:
a) rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy,
b) zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty,
c) pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, pisze z pamięci; dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii),
d) posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie,
e) interesuje się książką i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych utworów(np. baśni, opowiadań, wierszy), w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela,
2. Edukacja matematyczna:
a) sprawnie liczy obiekty (dostrzega regularności dziesiątkowego systemu liczenia), wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres do 20); zapisuje liczby cyframi (zakres do 10),
b) wyznacza sumy (dodaje) i różnice (odejmuje), manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych, np. na palcach; sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie do 10, poprawnie zapisuje te działania,
c) zapisuje rozwiązanie zadania z treścią przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji, stosując zapis cyfrowy i znaki działań;
d) mierzy długość, posługując się np. linijką; porównuje długości obiektów,
e) potrafi ważyć przedmioty; różnicuje przedmioty cięższe, lżejsze,
f) nazywa dni w tygodniu i miesiące w roku; orientuje się, do czego służy kalendarz, i potrafi z niego korzystać; rozpoznaje czas na zegarze,
g) zna będące w obiegu monety i banknot o wartości 10 zł; zna wartość nabywczą monet i radzi sobie w sytuacji kupna i sprzedaży.
3. Edukacja przyrodnicza:
a) rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych,
b) zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie w sen zimowy,
c) wymienia warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w gospodarstwie domowym, w szkolnych uprawach i hodowlach itp.; prowadzi proste hodowle i uprawy (w szczególności w kąciku przyrody),
d) zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka,
e) zna zagrożenia ze strony zwierząt (niebezpieczne i chore zwierzęta) i roślin (np. trujące owoce, liście, grzyby) i wie, jak zachowaćsięw sytuacji zagrożenia,
f) wie, że należy oszczędzać wodę i segregować śmieci,
g) nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku.
4. Zajęcia komputerowe:
a) posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: uruchamia program, korzystając z myszy i klawiatury,
b) wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać własnego zdrowia,
c) stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.
5. Edukacja muzyczna:
a) powtarza prostą melodię; śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego, wykonuje śpiewanki i rymowanki,
b) odtwarza proste rytmy głosem i na instrumentach perkusyjnych,
c) świadomie i aktywnie słucha muzyki, potem wyraża swe doznania werbalnie i niewerbalnie.
6. Edukacja plastyczna:
a) posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura,
b) ilustruje sceny i sytuacje,
c) wykonuje proste rekwizyty (np. lalkę, pacynkę),
d) rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki: architekturę (także architekturę zieleni),malarstwo, rzeźbę, grafikę; wypowiada się na ich temat.
7. Zajęcia techniczne:
a) zna ogólne zasady działania urządzeń domowych (np. latarki, odkurzacza, zegara),
b) utrzymuje porządek wokół siebie (na swoim stoliku, w sali zabaw, szatni i w ogrodzie), sprząta po sobie i pomaga innym w utrzymywaniu porządku,
c) zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń technicznych,
d) wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach (w tym na rowerze) i korzystać ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku, np. umie powiadomić dorosłych, zna telefony alarmowe.
8. Wychowanie fizyczne:
Potrafi:
a) chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość, toczyć ją i kozłować,
b) pokonywać przeszkody naturalne i sztuczne,
c) wykonywać ćwiczenia równoważne;
d) dba o to, aby prawidłowo siedzieć w ławce, przy stole itp.;
9. Edukacja społeczna:
1) potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi; wie, że warto być odważnym, mądrym i pomagać potrzebującym; wie, że nie należy kłamać lub zatajać prawdy;
2) współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych, grzecznie zwraca się do innych w szkole, w domu i na ulicy;
3) wie, co wynika z przynależności do rodziny, jakie są relacje między najbliższymi, wywiązuje się z powinności wobec nich;
4) ma rozeznanie, że pieniądze otrzymuje się za pracę; dostosowuje swe oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny;
5) zna zagrożenia ze strony ludzi; wie, do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc;
6) wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można i dlaczego;
7) potrafi wymienić status administracyjny swojej miejscowości (wieś, miasto); wie, czym zajmuje się np. policjant, strażak, lekarz, weterynarz; wie, jak można się do nich zwrócić o pomoc;
8) wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a Polska znajduje się w Europie; zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn narodowy), rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej.